Is virtual reality er om te blijven? Of zien we de technologie voor de zoveelste keer pieken, alvorens weer in de vergetelheid te belanden?


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Onderzoeksbureau 01consulting onderzocht de wereldwijde virtual reality-markt en legde dertig bedrijven onder de loep. Hun marktaandeel werd geëvalueerd of geschat op basis van omzet en het aantal verkochte exemplaren. Daaruit blijkt dat vier spelers meer dan de helft van de markt bezitten; de resterende 44 procent wordt gedeeld tussen de overige mededingers zoals Xiaomi, Ubisoft, Unity Tech. en anderen.

Top vier

Op de eerste plaats staat Sony met de PSVR, de VR-headset voor de PlayStation, die goed is voor een overweldigende 30 procent van de markt. Niet verwonderlijk, aangezien de PlayStation kon rekenen op een grote, bestaande gebruikersbasis. Facebook veroverde met de Oculus Rift 11 procent, Google blijft steken op 8 procent dankzij verschillende producten, zoals de Cardboard-bril en het Daydream-platform, en Samsung sluit het rijtje af met 7 procent voor de Gear VR. Opmerkelijk is dat tech-gigant Microsoft slechts 1 procent wordt toegewezen.
 

VR-vendors-01consulting
Bron: 01consulting, VentureBeat

[related_article id=”167241″]

Meer content

De versnippering die de top vier volgt, bestaat vooral uit de “contentproviders”: ontwikkelaars en softwarevendors. Logisch, volgens Darius Lahoutifard, oprichter van 01consulting. “Het is normaal om hardwarefabrikanten eerst te zien verschijnen: hardwarevendors moesten hun kits naar ontwikkelaars sturen,” schrijft hij. “Nu er genoeg headsets zijn in handen van de gebruiker, is het tijd om de creatie van content te versnellen.” Volgens Lahoutifard zit de echte waarde dan ook in de content zoals games en applicaties, en moet die branche in de komende jaren bloeien als VR wil overleven.
 
Zakelijke vendors, met applicaties voor industriële, educatieve of medische doeleinden, vinden we terug aan onderkant van de top twintig. Mogelijk zijn de B2B-mogelijkheden van VR nog te nieuw, en zijn er nog geen gevestigde namen op de markt, waardoor een massale adoptie in de sector uitblijft.
 
//www.smartbiz.be/achtergrond/167925/hoe-virtual-reality-de-belgische-bedrijfswereld-verovert/