security wereld

Alles moet wijken voor een DDoS-aanval, en dat is precies waar cybercriminelen op hopen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Bedrijven die te maken krijgen met een DDoS-aanval, hebben vaak maar één prioriteit: downtime vermijden. Daarom fungeren DDoS-aanvallen in veel gevallen als een doeltreffend afleidingsmanoeuvre, zegt Kaspersky Lab. Een wereldwijd onderzoek toont aan dat cybercriminelen een DDoS-aanval gebruiken om bedrijven bezig te houden, terwijl tegelijkertijd een andere aanval wordt uitgevoerd.
[related_article id=”168563″]
Bij maar liefst een derde van de cyberincidenten in West-Europa vormt DDoS een onderdeel van de aanval. Bovendien gelooft meer dan de helft van West-Europese bedrijven die in het verleden het slachtoffer werden van een DDoS-aanval, dat die aanval gebruikt werd als rookgordijn. Het vaakst wordt de kans aangegrepen om een aanval te plegen op mobiele toestellen binnen het bedrijf. Phishing-scams en zelfs een offensief van interne medewerkers volgen op de tweede en derde plaats.
 
Met een DDoS-aanval hebben cybercriminelen een grotere kans op slagen, legt Martijn van Lom, algemeen directeur Kaspersky Lab Benelux, uit.  “Door openbare of interne diensten vast te laten lopen, weerhoudt DDoS een bedrijf ervan zijn normale activiteiten uit te oefenen. Dit is uiteraard een groot probleem voor zo’n bedrijf en het is dan ook ‘alle hens aan dek’ voor het IT-team om de crisis snel te bedwingen. DDoS is derhalve niet alleen een makkelijke manier om een bedrijf stil te leggen, maar ook om de IT-medewerkers bezig te houden terwijl er via andere kanalen in het systeem wordt ingebroken.”