Om te testen hoe anoniem de klantgegevens van Proximus echt zijn, moeten ethische hackers worden ingeschakeld. Dat zegt minister Alexander De Croo.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Gisteren werd bekend dat Proximus de locatiegegevens van klanten aan de man brengt. Vanaf 700 euro kunnen bedrijven en organisaties een rapport bestellen met daarin informatie over hoe Proximus-klanten zich in groep voortbewegen, welke plaatsen ze passeren en waar ze de nacht doorbrengen. Dat kan nuttig zijn voor de reclame- en retailsector, zegt Proximus, maar ook voor overheden. Minister van Digitale Agenda, Alexander De Croo, is minder opgezet met het concept.
 
Hoewel Proximus verzekert dat de gegevens anoniem zijn, en er enkel gegevens worden verzameld in groepen van minstens dertig personen, is De Croo niet overtuigd. Hij roept op om te testen hoe privé die data nu echt is en wil de data door ethische hackers laten onderzoeken. “Ze zullen nagaan of de gegevens echt niet terug te brengen zijn tot de locatiegegevens van één persoon,” verklaart hij aan De Tijd.
 
“Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met big data. Hoewel die gegevens volledig anoniem zijn, blijven sommige mensen met vragen zitten of dat wel degelijk zo is,” voegde hij nog toe.
 
//www.smartbiz.be/achtergrond/167526/hoe-ethisch-ethisch-hacken-2/