Proximus

Bedrijven die op een redelijk goedkope manier gedragsanalyses willen bekomen, kunnen vanaf nu aankloppen bij Proximus. Alle gegevens zijn anoniem.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Proximus heeft een manier gevonden om zijn gebruikers ten gelde te maken. Vanaf heden verkoopt het telecombedrijf rapporten met daarin locatiegegevens van zijn klanten, zo meldt het in een persbericht. Het hoopt daarmee bedrijven en organisaties aan te spreken die afhankelijk zijn van hoe en naar waar mensen zich verplaatsen.
 
Een rapport kost minimaal 700 euro en wordt 48 uur na aanvraag afgeleverd. Proximus hoopt onder meer festivals en marketingmensen aan te spreken. Het gaat om gegevens die volledig geanonimiseerd worden; dat gebeurt door gegevens te gebruiken van zendmasten, zonder onderscheid te maken in gebruikers, en in een groep van minstens dertig anderen.
 
proximus_kaart
 
De dienst werd MyAnalytics gedoopt en is ook bedoeld voor kmo’s die geen eigen dienst marktonderzoek hebben. “Retailers kunnen de inplanting van hun zaak beter afstemmen op het aantal voorbijgangers op een potentiële locatie,” klinkt het bij Proximus. Aangezien daarbij ook toeristen worden meegenomen, kunnen de gegevens ook interessant zijn voor toeristische diensten.
 
Organisaties als Westtoer, Visit Brussels en Toerisme Vlaanderen maken reeds gebruik van de dienst. Daarnaast worden de telefoongegevens van telecomproviders vandaag al gebruikt om informatieborden van autosnelwegen up-to-date te houden. Elk uur wordt namelijk de locatie van een gsm gecontroleerd en opgeslagen, waardoor het mogelijk wordt om files in kaart te brengen.
 
Eerder experimenteerde Proximus al met een big data-project in samenwerking met de FOD Economie. Dat moest de overheidsinstelling op een goedkope manier betrouwbare statistieken over de bevolking bezorgen.