Onderzoek wijst uit hoe effectief Google, Twitter en andere Silicon Valley-toppers de genderkloof in het eigen bedrijf aanpakken. Het vrouwelijke aandeel bij werknemers blijft steken op 19,6 procent.

Advertentie

 
Topbedrijven in de technologische sector – Google, Twitter, Salesforce – steken niet onder stoelen of banken dat ze werken aan een kleinere genderkloof op de werkvloer. Een studie van HiringSolved voelde hen aan de tand en bestudeerde de gegevens van de top 25 bedrijven in Silicon Valley. Hoe effectief waren ze om het aantal vrouwen binnen het eigen bedrijf op te krikken?

“Waar zijn we nu?”

“Sinds Google de demografische statistieken bekendmaakte in 2014, volgden andere giganten zoals Yahoo en Twitter snel,” schrijft Shon Burton, CEO en oprichter van HiringSolved. “En eens die cijfers openbaar werden, was de aap uit de mouw. ” Hij legt uit hoe de toppers in Silicon Valley publieke initiatieven op poten zetten die het probleem erkenden en in meeste gevallen een oplossing boden. “De vraag is, bijna twee en een half jaar later: waar zijn we nu?”
[related_article id=”168158″]

Google leidt

Het onderzoek is alvast positief: het aantal vrouwen in techbedrijven stijgt jaar na jaar, hoewel de verhouding ongelijk blijft. Gemiddeld is 19,6 van de totale werknemers in de top 25 bedrijven een vrouw. Google is de snelste stijger. Vorig jaar telde het bedrijf een totaal van 19 procent vrouwelijke werknemers; dit jaar is dat al 33 procent. Dat is goed voor een stijging van maar liefst 14 procent op jaarbasis. Bedrijven als Nvidia en Intel doen het minder goed. Zij sluit de ranglijst af met respectievelijk een magere 8,3 procent en 13,8 procent vrouwelijke werknemers.
 

Bron: HiringSolved, 2016

 
De genderkloof in de tech-industrie is dus bijlange nog niet weggewerkt, maar de cijfers wijzen op verbetering, zegt Burton. “We zien dat het gemiddelde aantal vrouwelijke werknemers in deze organisaties traag maar zeker in stijgende lijn gaan, met Google, Netflix, Intuit, eBay en Twitter aan de leiding. Misschien zat er toch iets in die publieke diversiteit-initiatieven.”

Onpartijdige AI

Ten slotte wijst Burton op de nieuwe tools die bedrijven kunnen gebruiken bij het rekruteerproces: “Artificiële intelligentie, bijvoorbeeld, verzamelt en analyseert op eigen houtje miljarden datapunten rond workforces, werknemers, en kandidaten, en laat rekruteerteams toe om zowel strategisch en efficiënt de diversiteitsdoelen aan te pakken.”

Advertentie