Het ‘buikgevoel’ blijft belangrijk bij het maken van beslissingen, zo wijst een studie uit. Resultaten uit data-analyse voelen vaak niet betrouwbaar aan.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Ongeveer de helft van de bedrijven gebruikt verzamelde data om bestaande klanten te onderzoeken (50 %), nieuwe klanten te vinden (48 %) en nieuwe producten en diensten te ontwikkelen (47 %). Data en analytics hebben overduidelijk hun plaatsje veroverd in de bedrijfswereld, maar blijkbaar twijfelen veel bedrijven of ze met die data en analytics (D&A) de juiste resultaten behalen.

Vertrouwen is zoek

KPMG ondervroeg meer dan 2.000 bedrijven wereldwijd en kwam tot de conclusie dat het analyticsproces lang niet altijd vertrouwd wordt. 60 procent van de ondervraagde organisaties gaven toe dat ze niet echt zeker waren van de inzichten die ze uit de data puurden. Bovendien groeit de twijfel naar gelang het stadium in de levenscyclus van data: bedrijven zijn zekerder van hun stuk in het begin, bijvoorbeeld bij het selecteren van relevante data, dan daarna, bijvoorbeeld bij het maken van datamodellen. Vooral bij de laatste stadia, het gebruiken van analytics en het meten van het resultaten, moesten het bekopen. Slechts ongeveer 10 procent had vertrouwen in die twee stadia.
[related_article id=”168668″]

Analytics ondersteunen buikgevoel

“Er is geen twijfel dat subjectieve, buikgevoel-beslissingen aangevuld worden door data-driven inzichten die organisaties toelaten om klanten beter te helpen, efficiënt te zijn en risico’s in te schatten,” meent Bill Nowacki, managing director bij KPMG. Het probleem is dat bedrijven die inzichten niet altijd geloven, dat terwijl bedrijfsprocessen steeds meer geënt zijn op data en analytics. Zo wordt vertrouwen toch des te belangrijker.
 
Meer transparantie kan al zorgen voor een oplossing, zegt Christian Rast, hoofd D&A en partner van KPMG. “Het is imperatief dat D&A-leiders van vertrouwen een prioriteit maken,” zei Rast. “Om een competitief, D&A-driven organisatie te zijn, moeten bedrijfsleiders de complexe processen, systemen, compliance-maatregelen en beheer navigeren om zelfzeker en consistent te bewegen van inzichten naar meetbare acties.”