Modeketens zoals JBC, C&A en Veritas hebben het jaar niet goed ingezet. Na een teleurstellend 2016 blijft ook de verwachte groei in de eerste helft van 2017 uit.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Het afgelopen jaar zijn Belgische modeketens door een dal gegaan. Dat bericht De Tijd. De verkoopcijfers zitten in het slop, en hoewel verwacht werd dat 2017 verbetering zou brengen, is dat tot nu toe niet het geval.

Slecht weer en aanslagen

De stagnatie is al sinds vorig jaar bezig. Zowel JBC, de Belgische tak van C&A tekende een omzetdaling op, terwijl MS Mode België de deuren moest sluiten en LolaLiza de omzet weliswaar zag stijgen, maar hun nettoverlies nagenoeg verdubbelde.

De teleurstellende resultaten zijn te wijten aan het slechte weer en de aanslagen in Brussel, waardoor kopers wegbleven uit de winkelstraten, zegt retailexpert Gino Van Ossel in De Tijd. Onder andere zouden ook goedkopere, internationale ketens druk zetten op de ketel. H&M, Primark, Bershka of Pull&Bear kunnen steeds meer kopers afsnoepen uit het middensegment. Zo probeert H&M met het recent gelanceerde Arket ook dertigers te verleiden met duurzame kledingstukken die iets duurder zijn dan de conventionele H&M-kledingstukken.

Geen heropleving

2017 zou het jaar worden waarin de teleurstellende resultaten opgetrokken zouden worden, maar tot dusver zit dat er niet in. De moderetailsector in België zal zich nog niet meteen herstellen, meent Van Ossel. De beenharde concurrentie dwingt Belgische retailers om het hele jaar door kortingen te bieden om te kunnen wedijveren met de goedkopere ketens. Bovendien zullen retailers geld pompen in nieuwe ontwikkelingen, zoals e-commerce- en omnichannel-oplossingen, wat eveneens de winst terugdringt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here