Amazons overname van WholeFoods is een feit, en dat heeft een impact op vele Amerikaanse supermarkten. CEO van Ahold Delhaize, Dick Boer, blijft er kalm onder.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



In een interview met Lebensmittel Zeitung heeft Dick Boer het onder andere over het e-commerceklimaat in de VS, waar Ahold Delhaize een online boodschappendienst heeft onder de naam Peapod. Nu Amazon kan binnentreden in de (online) supermarktsector, is het aannemelijk dat ook Peapod in het vizier komt.

‘In staat te concurreren’

Boer maakt zich echter weinig zorgen over de nieuwe ontwikkeling. ‘Amazon heeft altijd problemen gehad met de verkoop van verse artikelen. Daarom is de overname van Whole Foods een logische stap voor hen,’ aldus de CEO. ‘Maar Amazons acties in levensmiddelen zijn er vooral op gericht om de traffic in het algemeen te verhogen.’

Peapod loopt in eerste instantie dus weinig gevaar, is de boodschap. De ervaring en gevestigde positie van de online retailer moet ervoor zorgen dat de speler kan wedijveren met het kamp van Amazon en Whole Foods. ‘Wij zijn zeer goed in staat om te concurreren met Amazon omdat we al ruim tweeduizend fysieke winkels en een home delivery service in de VS hebben,’ zegt Boer.

Schokgolf op de beurs

Toch betekende de aankondiging op vrijdag een opdoffer voor Ahold Delhaize. Toen maakte Amazon bekend dat het in de prijzen sneed van de dure supermarkt: enkele van Whole Foods basisproducten, zoals groenten en fruit, werden van dag op dag een stuk goedkoper. De aankondiging zorgde voor een zoveelste schokgolf door de sector. Ook Ahold Delhaize deelde in de klappen, meldt De Standaard. De aandeelwaarde van de groep kelderde met 7 procent, oftewel 1,4 miljard euro aan waarde.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here