Vrijdag waren verschillende websites onbereikbaar door de grootste DDoS-aanval aller tijden. Hoe slaagden hackers erin zoveel verkeer te genereren en op welke manier verdienen zij hier geld aan?

Voor de klanten die op zoek zijn naar een exacte outfit, introduceert Asos een bijzonder slimme zoekoptie.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Samen met Nike lanceert de Britse webshop een visuele zoekfunctie. Klanten kunnen een foto van een outfit uploaden, en de ingebouwde zoekmachine speurt het online aanbod af om de artikelen te vinden die dicht aanleunen bij wat er is afgebeeld op de foto.

De zoekfunctie werkt via beeldherkenning, een vorm van artificiële intelligentie. Bij een zoekopdracht wordt de foto geanalyseerd om de textuur, vorm en kleur van de afgebeelde kledingstukken herkennen. Die resultaten worden vergeleken met de beschikbare artikelen. Daarvoor moest het gehele aanbod van zo’n 85.000 producten worden geanalyseerd.

De functie moet klanten helpen om sneller door het gigantische aanbod van de fashionretailer te kunnen navigeren. ‘De omvang van ons aanbod is absoluut een van onze sterke punten. Maar diezelfde omvang kan overweldigend zijn voor klanten, vooral op een mobiel telefoon,’ zegt Richard Jones, directeur van product en UX bij Asos tegen Forbes. ‘Als je weet wat je wilt, kan je simpelweg bereiken wat je zoekt.’

Een ander doel van de zoekfunctie is het stimuleren van de ‘discovery’, of de ontdekkingstocht. Klanten die nog geen exact idee hebben van waar ze naar op zoek zijn, kunnen bijvoorbeeld via de functie ontdekken wat ze willen. Het beginnen aan die ontdekkingsreis is makkelijker dan ooit wanneer je kan beginnen bij een foto die je inspireert, klinkt het.

Beeldherkenning

Ook andere online spelers experimenteren met visuele zoekfuncties. Zo rolde eBay een gelijkaardige functie uit waarbij klanten foto’s van voorwerpen kunnen uploaden om zo een vergelijkbaar product op de online marktplaats te vinden. Google integreerde beeldherkenning dan weer in Google Lens. De app liet gebruikers toe om hun smartphonecamera te richten op winkels of restaurants in hun omgeving, waarna de beelden automatisch werden gekoppeld met de naam en andere informatie van de zaak.

Hands-on

Om de beste resultaten te krijgen, geeft Asos enkele tips mee. De zoekfunctie werkt het best bij foto’s waarbij het model recht voor de camera staat en de foto het volledige ensemble (top, broek en schoenen) weergeeft. Ook een goede belichting en sobere achtergrond kan betere resultaten opleveren.

Bij een korte test bleek de functie vrij accuraat te werken. Er werden geen exacte kopieën gevonden, maar de voorgestelde artikelen hadden allemaal iets weg van de originele outfit, zij het door de kleur of de materialen.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here