Telecomminister Alexander De Croo heeft het BIPT de opdracht gegeven om te controleren of de nieuwe abonnementen van Proximus de netneutraliteit niet schenden.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Minister van Telecom Alexander De Croo heeft aan telecomregulator BIPT gevraagd om na te gaan of de nieuwe Proximus-abonnementen de regels omtrent netneutraliteit respecteren.
 
Proximus vernieuwde begin deze week zijn telecomaanbod met het nieuwe all-in-pakket Proximus Tuttimus en de vernieuwde Familus- en Mobilus-abonnementen voor zijn vaste en mobiele diensten.
 
De operator heeft in zijn abonnementen voorzien dat het verbruik van bepaalde applicaties niet meegeteld wordt in de maandelijkse datalimiet. Klanten kunnen zelf een app kiezen uit een selectie van zes: Facebook, WhatsApp, Snapchat, Instagram, Twitter of Pokémon Go.
 
Eerder dit jaar argumenteerde collega Michaël Aussems in een opiniestuk op deze website reeds dat zulke promoties, hoewel interessant voor de klant, een potentieel gevaar kunnen zijn voor het vrije net. Het concept van netneutraliteit, dat vorig jaar door Europa in wetgeving is vastgelegd, houdt immers in dat alle internettrafiek gelijk wordt behandeld. Door het dataverbruik van bepaalde apps niet aan te rekenen, biedt Proximus mogelijk een oneerlijk concurrentieel voordeel aan deze diensten.
 
Minister De Croo wil daarom door het BIPT laten onderzoeken of de promotie van Proximus inderdaad in strijd is met de nieuwe regels rond netneutraliteit. “De koepel van Europese regulatoren heeft een paar maanden geleden richtlijnen uitgevaardigd over hoe die regels praktisch moeten geïnterpreteerd worden. Ook het niet in rekening nemen van het verbruik van bepaalde apps, zerorating genoemd, kwam daarin aan bod. De regulatoren moeten onderzoeken of dergelijke praktijk marktverstorend werkt en optreden indien dit blijkt,” klinkt het in een persbericht van de minister.
 
“Een vrij en open internet is niet alleen belangrijk voor de gebruikers, maar ook voor toekomstige innovaties. In ons land is zich een levendige app-sector aan het ontwikkelen. Ook voor deze nieuwe applicaties is het van belang dat er geen marktverstoring is,” klinkt het nog.
 
Proximus ziet geen problemen in de promotie. “We hebben dit natuurlijk op voorhand goed bekeken en volgens ons respecteren we met ons aanbod wel degelijk de regels,” zegt woordvoerder Jan Margot in een reactie aan deredactie.be.