De scam die via telefoon of pop-up probeert de waarschuwen voor een probleem met je computer is voor meesten niet meer dan een irritante onderbreking. Voor sommigen betekent het echter een dure affaire.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Volgens een ondervraging van Ipsos Public Affairs, gesponsord door Microsoft,  zou al twee derde van de duizend respondenten wereldwijd al te maken hebben gekregen met zulke scams. Ongeveer één op vijf legde niet meteen in, en bijna één op tien heeft geld gegeven aan de scam.
 
De scam komt meestal in de vorm van een telefoontje. Aan de lijn beweert iemand van Microsoft of een andere tech-gigant, dat er met je computer iets ernstigs aan de hand is, zoals een besmetting met malware. De beller probeert je dan een dure oplossing aan te smeren of vraagt om je computer op afstand te controleren, terwijl het doel in feite is om je zoveel mogelijk geld af te troggelen, en al dan niet je computer te infecteren.
 
Dat blijkt te lukken. Uit de resultaten van het onderzoek wordt bovendien duidelijk dat jonge mensen niet per se kritischer staan tegenover de valstrik dan hun oudere medemens. Ondervraagden tussen 25 en 34 zijn drie keer meer in de scam getuind dan de respondenten tussen 55 en 64. Jongeren tussen 18 en 24 deden het niet veel beter. Ongeveer de helft van die groep luisterde naar wat de oplichter te zeggen had, in plaats van meteen het gesprek af te breken.
 
Hoewel de impact bij ondervraagden onder 34 schijnbaar groter is, duidt dat niet meteen op naïviteit. In tegenstelling tot ouderen, die de scam vooral via de telefoon kennen, worden jongeren ook meer online met het concept geconfronteerd, bijvoorbeeld door een pop-up, e-mail of een redirect naar een andere website.