whatsapp

Chatapplicaties overstijgen sociale media in populariteit. Er zijn meer actieve gebruikers, en dat aantal blijft stijgen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Lang leek het alsof sociale media met de scepter zwaaiden in het digitale landschap. Al jaren verliezen ze echter massaal terrein aan messaging-applicaties zoals Whatsapp of Facebook Messenger. Sinds dit jaar hebben de top vier chat-apps dan ook wereldwijd meer gebruikers dan de vier grootste sociale media.
 
Dat zegt Business Insider. In 2015 was er nog een gelijke stand tussen beide media, maar inmiddels konden chatapplicaties de impasse overstijgen door een explosieve groei in gebruikersaantallen. De top-applicaties in kwestie zijn Whatsapp, Facebook Messenger, WeChat en Viber. Samen zijn ze goed voor bijna 3 miljard maandelijkse gebruikers, terwijl Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram blijven steken op een slordige 2,5 miljard.
 

bi-social-chat
Bron: BI Intelligence

 
Dat is niet helemaal verwonderlijk. De afgelopen jaren draaiden chat-applicaties niet meer alleen om communiceren met vrienden of familie, maar onder andere ook om het communiceren met bedrijven, chatbots, de klantendienst, of webshops. Een heel ecosysteem ontplooide zich rond de applicaties, en er wordt verwacht dat de opmars van de chat-app zal doorzetten, zolang dat ecosysteem zich verder ontwikkelt.