Amazon beschuldigd van misleidende prijspraktijken

Amazon ligt onder vuur. De online retailer wordt door een consumentenwaakhond beschuldigd van het gebruiken van misleidende referentieprijzen.

Eerder dit jaar publiceerde Consumer Watchdog een onderzoek waarin zou worden aangetoond dat Amazon consumenten om de tuin leidt met zijn zogenaamde ‘list prices’: de doorstreepte referentieprijzen die de gebruiker moet doen geloven dat hij geld bespaart. Die referentieprijzen worden sterk opgedreven, zegt Consumer Watchdog.

Referentieprijzen

De hoge referentieprijzen kan ervoor zorgen dat meer consumenten de aankoop wagen. Zo kan het lijken alsof het product sterk in prijs is gedaald, of alsof de handelaar de goedkoopste prijs aanbiedt. Het probleem zit ‘em bij het bepalen van die prijs: indien het product daadwerkelijk is afgeprijsd, kan een referentieprijs een betrouwbare incentive zijn om de consument te overtuigen. Bij Amazon is het echter niet helemaal duidelijk hoe de referentieprijzen worden bepaald.

Dat komt naar voren in de studie van Consumer Watchdog. Daarin werden duizend producten op Amazon onder de loep genomen. De resultaten toonden aan dat Amazon wel meer een referentieprijs aangaf die het product nooit gehad had. Zo’n 46 procent van de onderzochte producten werden voorzien van een referentieprijs en bij 61 procent was die prijs hoger dan de prijs van het product in de afgelopen 90 dagen. In sommige gevallen lag die prijs 70 procent hoger dan het maximum in die periode.

‘Incomplete data’

Onzin, volgens Amazon. ‘De conclusies die de Consumer Watchdog-groep bereikt, zijn rechtuit fout,’ zei een woordvoerder. Het onderzoek is volgens hen ‘gebaseerd op incomplete data en onjuiste veronderstellingen.’ Hij liet bovendien weten dat Amazons referentieprijzen worden gebaseerd op de ‘voorgestelde retailprijs zoals die wordt gegeven door een fabrikant, supplier of verkoper’.

Toch is de Amerikaanse handelscommissie – de FTC – inmiddels zelf een onderzoek gestart naar Amazons prijsbeleid. Indien de commissie oordeelt dat Amazon inderdaad schuldig is aan een misleidend prijsbeleid, dan kan de uitspraak weleens nadelig uitpakken voor de retailer. Zo zou het oordeel een impact kunnen hebben op de overname van Whole Foods, die momenteel op tafel ligt.

https://www.twinkle.be/nieuws/168425/maandelijks-1-300-belgen-opgelicht-webshops/

 


 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business