microsoft
bron: Ken Wolter / Shutterstock.com

Microsoft lanceert binnenkort een virtuele assistent uit die meer inzichten moet bieden bij klantenrelaties. Dat werd bekendgemaakt door Satya Nadella op Ignite 2016.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Zelf noemt Microsoft de nieuwe functie een “relatie-assistent”. Het snufje wordt in november toegevoegd aan de CRM-module van Dynamics 365, legt Microsoft-CEO Satya Nadella uit.
 
De ‘assistent’ zal gebruikmaken van de artificiële intelligentie-toepassingen van de Cortana Intelligence Suite om informatie over klanten te bundelen. Zo kunnen bepaalde acties worden aangeraden op cruciale momenten, bijvoorbeeld om een salesrelatie te onderhouden. De data die voor het advies gebruikt wordt, is afkomstig van het web, LinkedIn, of e-mail, maar daarnaast houdt de assistent ook rekening met de realtime data in de Dynamics-apps.
 
 
Microsofy-Dynamics-Assistant-930x524
 
“Het probleem is dat meeste sales-activiteit buiten een CRM-systeem gebeurt,” verklaart Nadella tijdens de keynote. “En het doel van intelligentie is dus om te redeneren over je sales-datamodel, niet alleen in je CRM-systeem, maar ook erbuiten.” Bijvoorbeeld kan de assistent je op de hoogte brengen dat een van je klanten recent is gepromoveerd, en dat je met hem over enkele dagen een meeting hebt: perfect moment om hem te feliciteren.
 
De assistent is een van de vele nieuwe functies die Nadella op de conferentie aankondigde. Artificiële intelligentie kreeg een centrale rol in de keynote, iets dat allicht te maken heeft met de recente aankondiging van de Einstein-module van concurrent Salesforce.