Sinds Google advertenties aan de rechterkant verwijderde, steeg het aantal clicks voor de overblijvende advertenties, volgens een nieuw onderzoek.


Begin vorig jaar maakte Google een einde aan de tekstadvertenties aan de rechterkant van de lijst zoekresultaten. De advertenties waren in vorm identiek aan de eerste advertenties in de zoekresultaten, waardoor beide om de aandacht van de bezoeker vochten. Als oplossing verwijderde Google de advertenties in de kantlijn en voegde het extra slots toe in de resultatenlijst, zowel boven als onder de ‘fold’.

Stijging CTR

Dat die kleine verandering een groot verschil maakt, blijkt uit een onderzoek van marketingbureau Accuracast. Zij analyseerden 4 miljoen zoekopdrachten, waarvan de helft vóór de verandering en de helft erna. Sinds de verandering in de lay-out konden de advertenties op de eerste vier plaatsen in de resultaten rekenen op een toename in clicks. De CTR (click-through rate) steeg gezamenlijk met maar liefst 49 procent.

De advertenties in de slots op de derde en vierde plaats zagen de grootste stijging: daar nam de CTR toe met respectievelijk 72,7 en 51,9 procent. De vijfde positie, onderaan de pagina, kwam er tot slot het minst goed vanaf met een daling van 7,6 procent.


De studie toont aan hoezeer de verplaatsing een effect had op de CTR. Google’s beslissing om komaf te maken met de advertenties in de kantlijn wierp dus zijn vruchten af.

 

Stel je vragen aan Google Analytics

 


 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here