Hoewel er een patch is voorzien in januari, zijn meeste Android-toestellen nog gevoelig voor de QSEE-hack. Voor een klein deel van de gebruikers is er zelfs geen oplossing mogelijk.

Verschillende WhatsApp-gebruikers melden dat ze phishing-berichten kregen in naam van warenhuizen. Het gaat onder meer om Delhaize, Lidl en Albert Heijn.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Enkele warenhuizen waarschuwen hun klanten voor een phishing-aanval in hun naam. Wie klant is bij Delhaize, Albert Heijn of Lidl kan een WhatsApp-bericht ontvangen dat zegt dat je een waardebon van 250 euro kan winnen als je een enquête invult. Wie daarop ingaat, speelt zijn gegevens rechtstreeks door naar hackers, zo meldt onder meer De Standaard.

Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize, zegt dat het warenhuis al sinds het begin van de week honderden vragen krijgt van ongeruste klanten. Lidle zegt dat het aantal klachten voorlopig beperkt blijft, en dan voornamelijk in Nederland.

Gebruikers worden via Whatsapp gelokt met waardebonnen voor Delhaize, Albert Heijn of Lidl.

De warenhuizen raden hun klanten uiteraard af van op de links te klikken. Ze stellen dat ze nooit wedstrijden zullen organiseren buiten hun officiële kanalen. Op de link klikken zorgt evenwel niet meteen voor een gevaarlijke situatie. Wie zijn gegevens daarentegen invult en verstuurt, mag zich aan een gerichte hackpoging verwachten.

 


 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here