Walmart ontwikkelt een systeem met slimme camera’s om de gezichtsuitdrukking van klanten te monitoren.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Ongelukkige klanten van Walmart moeten in de toekomst sneller geholpen worden, zelfs wanneer ze zelf niets ondernemen. De Amerikaanse supermarktketen vraagt een patent aan om camera’s aan de kassa te gebruiken om gefrustreerde of ongelukkige klanten op te sporen. Dat schrijft Business Insider.

Zoek de frons

De technologie doet een beroep op een combinatie van camera’s en gezichtsherkenningssoftware die de uitdrukking van klanten kan interpreteren. Zodra de camera’s een ongelukkige bezoeker in het vizier hebben, worden de medewerkers in de winkel gewaarschuwd en zal één van hen proberen om de klant voort te helpen, bijvoorbeeld door een bijkomende kassa te openen.

Met het systeem hoopt Walmart om boze klanten te sussen voor ze een klacht kunnen indienen. ‘Het is eenvoudiger om bestaande klanten te behouden dan nieuwe aan te werven door advertenties,’ staat in het patent te lezen.

Op termijn kan de technologie ook gebruikt worden om het winkelpatroon van klanten te analyseren. Bijvoorbeeld wanneer een klant plots veel minder spendeert, kan dat gedetecteerd worden door het camerasysteem. Die verandering wordt gekoppeld aan het patroon van gezichtsuitdrukkingen van de klant, waardoor gecontroleerd kan worden of de verandering veroorzaakt wordt door ontevredenheid, klinkt het.

Privacy

Of de klanten van Walmart ook opgezet zouden zijn met het detectiesysteem, is minder zeker. In privacygevoelige tijden lijkt het concept eerder voldoende om potentiële klanten af te schrikken, dan bestaande klanten te behouden.

 

Amazon lanceert slimme camera die outfits beoordeelt

 


 

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here