Voortaan kan je vragen stellen aan Google Analytics. Hierdoor wordt het werk van webanalisten verlicht.

Advertentie

Google rolt een AI uit die natuurlijke taal begrijpt naar Google Analytics. Heb je een vraag over de omzet van je bedrijf? Spreek hem uit en Analytics geeft je het antwoord. Behalve hardop je vragen uitspreken, kan je je vragen typen. Bovendien werkt de functie zowel op je computer als smartphone.

Vragen

Volgens Google spenderen webanalisten de helft van hun tijd aan het beantwoorden van basisvragen binnen hun organisatie. Bovendien vindt 57 procent van marketers het moeilijk om stakeholders toegang te geven tot hun data en inzichten. Dankzij de nieuwe functie kunnen deze mensen hun vragen stellen aan Googles AI en krijgen webanalisten meer tijd om moeilijkere analyses uit te voeren.

De natuurlijke taalherkenning wordt de komende weken beschikbaar gemaakt voor alle Google Analytics-gebruikers. Jammer genoeg kent de software enkel Engels. Je vragen in het Nederlands stellen, zal daardoor (nog) niet lukken.

Automatische rapporten

Behalve de vraagfunctie rolt Google eveneens geautomatiseerde inzichten uit. Deze rapporten kan je terugvinden op het startscherm en geven je inzicht in onder andere pieken en dalen in je omzet en eventuele problemen.

Beide nieuwe functies hebben als voornaamste doel tijd vrij te maken voor webanalisten. Medewerkers kunnen hun basisvragen aan de AI stellen en de automatische rapporten bieden een handig overzicht. Ondertussen kunnen analisten zich bezighouden met diepgaandere rapporten en analyses.


 

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here