FedEx worstelt met de gevolgen van de cyberaanval op dochtereenheid TNT. Onder andere verwacht de pakjesdienst een financiële aderlating die merkbaar zal zijn in de jaarresultaten.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De cyberaanval op TNT Express laat zijn sporen na. Nadat de bezorgdienst eind juni werd getroffen door NotPetya-ransomware, kampt het nog steeds met vertraagde verzendingen. Moederbedrijf FedEx waarschuwt daarnaast dat het incident een negatieve invloed zal hebben op de jaarresultaten.

‘Substantiële impact’

De NotPetya-aanval die eind juni wereldwijd slachtoffers maakte, trof ook onze contreien. Zo kregen ook verschillende eenheden in de TNT-groep te maken met een aanval, waaronder het sorteercentrum in Luik. Als een gevolg liep de bezorging van duizenden pakjes vertraging op. Die vertraging is nog steeds niet weggewerkt, en het is niet duidelijk wanneer een normale dienstverlening hervat wordt, klink het in een persbericht.

Vanwege het lage verzendingsvolume en het dure herstel van de getroffen systemen, verwacht FedEx bovendien een deuk in de jaarresultaten. Het bedrijf heeft het over een ‘substantiële impact’. Het nieuws had eveneens een invloed op de beurs, waar de FedEx-aandelen een dipje ondergingen van 3,4 procent onmiddellijk na de berichtgeving. Hoe zeer de cyberaanval de financiële resultaten van de pakjesdienst beïnvloed, wordt duidelijk in september, wanneer FedEx het eerstekwartaalrapport bekendmaakt.

Geen verzekering

FedEx gaf overigens te kennen dat het niet beschikte over een verzekering die de gevolgen van de cyberaanval kon compenseren. Wel benadrukte het dat er tot nu toe geen bewijs was dat gegevens buit werden gemaakt in de cyberaanval. Op dit moment draait de koeriersdienst nog steeds overuren om alle systemen te herstellen.

 

Lek in Magento brengt online retailers in gevaar

 


 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here