Volgens Comeos verliezen Belgische handelaars ongeveer de helft van de online omzet aan buitenlandse webshops. De handelsfederatie roept op tot flexibelere arbeidsregelgeving.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Knelpunt in bezorging

De Belg is niet bijzonder veeleisend wanneer het op het tijdstip van bezorging aankomt, zo blijkt uit de cijfers van Comeos. Een bevraging onder consumenten wijst uit dat 8 op 10 Belgen het niet erg vinden dat een pakje enkel tussen de kantooruren geleverd kan worden.

Het knelpunt bevindt zich eerder bij de verwerking van de orders. Zo’n 4 op 10 bestellingen gebeuren na 17 uur, en elke zondag gebeuren er ongeveer 8 miljoen bestellingen online. Dat betekent dat Belgische webshops vaak niet op tijd zo’n bestelling kunnen verwerken. ‘Als je op zondag iets bestelt bij een Belgische webwinkel, moet je vaak twee à drie dagen wachten omdat er dan niemand is die je order verwerkt. En dus kiest de klant voor een buitenlandse webshop,’ zegt Dominique Michel, CEO van Comeos tegen De Standaard.

Tussen 13.000 en 15.000 banen weg

In het buitenland is het eenvoudiger om snel tegemoet te komen aan online bestellingen vanwege de flexibelere werktijden, gaat hij verder. Dat dat in België nog niet het geval is, zorgt ervoor dat webhandelaren zo’n 53,7 procent van hun omzet verliezen, volgens de cijfers van Comeos. Onder andere het organiseren van nachtarbeid is in ons land moeilijker dan over de grens. In tegenstelling tot onze buurlanden, moeten Belgische bedrijven een akkoord bereiken met de vakbonden, die zich tot toe verzetten tegen de praktijk.

De hogere loonkosten in ons land hebben bovendien tot gevolg dat distributiecentra zich liever net over de grens neerpoten, wat het land 13.000 tot 15.000 banen kost, aldus Michel.

Lagere loonkosten

Het rigide arbeidsbeleid in België vormt al langer een pijnpunt voor de sector. Zo waarschuwde Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open VLD) in mei al voor het verlies van 30.000 banen door de inflexibele regels omtrent nachtarbeid, en beloofde Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) al om de loonkosten in de sector te verlagen. De kosten in België zouden zo’n 17 procent hoger liggen dan in Nederland, zei hij toen.

 

Het stereotype van Belgische e-commerce: zijn we te laat?


 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here