Het opstellen van een workflow is normaal het werk van het IT-team. Box en IBM bogen zich daarom over een alternatieve tool die werknemers een deel van de controle geeft.

 
De nieuwe tool krijgt de naam Box Relay, en werd dinsdag aan het publiek voorgesteld. Met de applicatie wordt het mogelijk om werkprocessen op te delen in stappen, taken te verdelen, en de voortgang te bewaken. Platform in kwestie is Box, de cloudopslagplaats waarmee IBM recent een partnership mee aanging.

IT-terrein

Workflow-tools zijn normaliter het territorium van de IT-afdeling. De praktijk valt onder business process management, waarbij een complexe opeenvolging van taken wordt georganiseerd en in hoge mate wordt geautomatiseerd. Dat zorgde ervoor dat de belangrijkste processen in het bedrijf nauwgezet kunnen worden beheerd, maar projecten op kleine schaal uit de boot vallen. Zulke projecten worden doorgaans georganiseerd via e-mail of een chatprogramma: het zou gewoonweg te duur zijn om IT voor elk project in te schakelen.

Groot publiek

Daarom is Box Relay gericht op “gebruikers die simpele workflows willen creëren, delen en beheren”, legt Rich Howard, vicepresident ECM-producten en strategie bij IBM uit. Met een intuïtieve vormgeving, en een aantal kant-en-klare sjablonen, mikken IBM en Box op een veel groter publiek dan IT.
easybuild_1
De tool maakt het mogelijk om een nieuw project te beginnen, of een sjabloon te gebruiken met vooraf bepaalde stappen. Een manager kan bijvoorbeeld taken toewijzen aan werknemers, of externe werkkrachten, en realtime volgen welke werknemers aan welke taak werkt. Bovendien kan je vanuit het dashboard ook zien hoe ver de taken zijn gevorderd.
 
Box Relay zal in 2017 beschikbaar worden voor Box-gebruikers tegen een “aanvullende kost”. Hoe die kosten eruit zullen zien, is nog niet bekend.