Facebook breidt de beschikbare meettools uit voor bedrijven die advertenties kopen via het sociale platform, of eigen pagina’s hebben.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Na kritiek over de transparantie van zijn advertentieplatform op Facebook, introduceert het sociale netwerk nieuwe tools om te meten wat het effect van betaalde advertenties precies is. Eén van de nieuwe meetmogelijkheden laat adverteerders toe om na te gaan welk percentage van mensen dat klikt op een advertentie, ook daadwerkelijk op de bedoelde pagina terecht komt.

Cijfers daarrond moeten bedrijven volgens Facebook doen beseffen dat een goede mobiele ervaring cruciaal is naar klanten toe. Wanneer iemand op een advertentie klikt maar de landingspagina moet te lang laden, haakt hij of zij al snel af. Facebook zet zo zijn kruistocht tegen slecht geoptimaliseerde websites verder, een strijd waarin Zuckerberg en de zijnen gesteund worden door andere internetreuzen zoals Google met de Test My Site-tool.

Verdere verbeteringen laten adverteerders toe om meer te ontdekken over het publiek dat op advertenties klikt. Zo kunnen ze zien of mensen die op een advertentie klikken, eerder al interactie hadden met een bepaald merk.

Ook pagina’s krijgen nieuwe meettools. Zo kan je voortaan eenvoudiger nakijken in welke mate je volgersaantal groeit dan wel daalt, en krijg je cijfers over de hoeveelheid mensen die contact komt met je pagina zonder dat ze er op klikken.

Facebook engageert zich om op frequente basis nieuwe meetmogelijkheden uit te rollen. Het bedrijf spreekt volgens Techcrunch over ‘iedere maand of zo’.

 

Facebook introduceert advertenties op basis van voorkeuren hele gezin