Nieuws

Hoge kost hindert adoptatie flash-technologie

Ondanks grote interesse zijn veel bedrijven terughoudend om te investeren in Flashgeheugen vanwege het hoge prijskaartje, zo concludeert een studie van Netapp onder 3.000 specialisten.

 
Bedrijven zien de voordelen van flash voor hun datacenter wel zitten, maar vinden de prijs vaak te hoog om er in te investeren. Die bevinding komt uit een grootschalig onderzoek dat IT-bedrijf Netapp organiseerde onder 3.000 ICT-verantwoordelijken uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.

Barrière

De interesse voor het gebruik van flash-geheugen is er wel degelijk: 90 procent van de ondervraagden geeft aan dat er in hun bedrijf behoefte is aan flash, oftwel SSD’s. Die opslagtechnologie is op het vlak van snelheid en duurzaamheid een stuk beter dan de klassieke hard schijf.
 
Enkele jaren geleden lag de opslagcapaciteit van een SSD nog een stuk lager dan HDD, maar die kloof is tegenwoordig kleiner geworden. Het is dus logisch dat steeds meer IT-verantwoordelijken overwegen om flash te gebruiken, maar in de praktijk blijven investeringen achterwege. “Ondanks deze sterke behoefte, wordt de adoptie in de regio bemoeilijkt door kosten en een gebrek aan kennis over de voordelen van Flash bij financiële beleidsmakers,” stelt Netapp in zijn analyse.
 
40 procent van de IT-specialisten geeft aan dat de kosten van flash te hoog zijn om er in te investeren. De prijs speelt vooral een rol bij kleinere bedrijven in het VK (32 procent) en Duitsland (46 procent). Bij de Franse ondervraagden was de terughoudendheid niet specifiek gebonden aan een bepaald type bedrijf. Verder gaf 22 procent van de respondenten aan hun financiële leidinggevenden te weinig kennis hebben van de voordelen van Flash om er in te willen investeren.

“Meer aandacht nodig”

Voor Netapp is het een teken aan de wand: “Ondanks de introductie van nieuwe hoge capaciteit drives en de dalende prijzen van Flash-technologie, toont ons onderzoek aan dat nog veel moet gebeuren om de waarde van Flash-technologie bij zakelijke leiders onder de aandacht te brengen,” zegt Sven Schoenarts, Managing Director Benelux bij het bedrijf. Het bedrijf belooft een aanpassing van de eigen portfolio, zodat klanten eenvoudiger en betaalbaarder kunnen overschakelen naar flash.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business