Investeringen in de digitale omschakeling van bedrijven zullen de komende jaren vermeerderen en zorgen ervoor dat het wereldwijde bedrag dat aan IT wordt gespendeerd flink de hoogte in gaat, zo stelt een nieuwe studie van IDC.

Advertentie

 
Digitale transformatie zal een grote aandrijvingskracht zijn van de groeiende investeringen in IT van bedrijven in de komende vijf jaar. Volgens analysebureau IDC zal het totale bedrag dat men wereldwijd jaarlijks aan ICT spendeert tussen 2016 en 2020 opklimmen van 2,4 biljoen dollar naar 2,7 biljoen dollar, waarbij een groot deel van de groei dus uit zakelijke hoek komt.

Momentum

IDC’s studie baseert zich op gegevens uit 53 landen op 6 continenten, met informatie uit bedrijven van alle groottes. Vooral de financiële sector en de industrie trekken momenteel een aanzienlijk deel van hun budget uit om hun digitale omschakeling te versnellen. “Alhoewel consumenten en de publieke sector tot nu toe de globale IT-omzet hebben voorgetrokken in 2016, zien we een sterk momentum in andere sleutelsectoren zoals financiële services en de maakindustrie,” zegt Stephen Minton, Vice-president customer insights and analysis bij IDC. De grote domeinen waar organisaties zich zullen op concentreren zijn de cloud, mobiel en big data.
 
De onderzoeksorganisatie duidt de gezondheidszorg aan als snelste groeier op het vlak van IT-investeringen voor de komende jaren. Daarnaast zullen ook de bankensector en de media hun budget optrekken. Daarentegenover staat de telecomsector, die volgens de studie van IDC relatief traag blijft. Het is ook duidelijk dat grote bedrijven de kopgroep uitmaken: meer dan 45 procent van de globale omzet in ICT zal van bedrijven komen met meer dan 1.000 werknemers.

Smartphone-explosie zwakt af

Verder biedt de studie ook inzicht in het gedrag van consumenten. Die waren in 2015 nog goed voor zo’n kwart van de wereldwijde uitgaves. Het analysebureau schrijft dat aandeel toe aan de “voortdurende smartphone-explosie”, maar stelt ook dat die trend aan het afzwakken is. Voorspellingen wijzen erop dat consumenten minder pc’s, tablets en smartphones zullen aanschaffen. Zo is het opvallend dat de verkoop van tablets voornamelijk zal aangedreven worden door bedrijven.

Advertentie