Media-Saturn is niet opgezet met verlieslatende dochterbedrijf Redcoon, en probeert de overname uit 2011 ongedaan te maken met juridische stappen.

Advertentie

Rechtszaak

Media-Saturn tracht de verliezen die het over de afgelopen jaren moest incasseren vanuit Redcoon, terug te halen door de aankoop ervan ongedaan te maken. In een aangespannen rechtszaak tegen drie ex-verkooppartners tracht Media-Saturn zich met terugwerkende kracht te ontdoen van de pure player.

De elektronicaketen voert vermeende schendingen van de antitrustwetgeving aan als grond voor het ongeldig verklaren van de overname, die in 2011 plaatsvond. Een neergelegde claim van 300 miljoen euro moet het oorspronkelijke aankoopsom van rond de 125 miljoen euro en de diverse verliezen vergoeden. Eind dit jaar volgt de uitspraak.

Rode cijfers

De aanhoudende rode cijfers van Redcoon deed zijn moederbedrijf in oktober besluiten de webshops in de Benelux, Spanje, Oostenrijk en Portugal uit de lucht te halen. Twee jaar daarvoor stopte Redcoon zelf met zijn online verkopen in Frankrijk en Denemarken. De sluitingen zijn te wijten aan de tegenvallende resultaten, maar ook aan een kanaalconflict met Media Markt: de doelgroepen van de elektronicazaken zouden te veel overlappen.

Online

Media-Saturn kocht Redcoon zes jaar geleden in de hoop zijn online omzet te verdubbelen. De Duitse keten had destijds zelf nog geen webwinkel. Inmiddels presenteren zowel MediaMarkt als Saturn zich online en zien hun aandeel in internetverkopen stijgen; onlangs bleek uit een omzetrapport dat beide merken 40 procent meer op internet verkochten in het afgelopen halfjaar.

 

Interne concurrentie met Media Markt wordt Redcoon.be fataal (update)


 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here