CEO John Mackey laat Whole Foods-medewerkers weten hoe de overname door Amazon zal verlopen. Eén ding is zeker: de supermarkt wordt nooit nog dezelfde.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Veranderingen

Wat gebeurt er met een organische supermarktketen die al jaren in de eerste helft van Fortune’s lijst van ‘Beste bedrijven om voor te werken’ verschijnt, als die wordt overgenomen door Amazon, die zo vaak door controverse in het nieuws kwam dat er inmiddels al een gespecialiseerde Wikipedia-pagina over verscheen?

‘Er komen veranderingen,’ drukt huidige Whole Foods-CEO John Mackey fijntjes uit. Hij suste de zorgen van het personeel in een zogenaamde ‘town hall meeting‘. Wanneer er vragen worden afgevuurd over de toekomst van het bedrijf, uit de CEO zijn optimisme.

‘Er zullen veranderingen zijn in het beleid in Whole Foods Market. Maar ze zullen ons niet opgedrongen worden door Amazon. We zullen evolueren. We moeten evolueren. We willen deze deal sluiten omdat ik denk dat ze ons kunnen helpen om sneller en beter te evolueren dan we zelf konden doen,’ zegt Mackey. Hij laat weten dat Amazon er geen goed aan zou doen om de werking van de keten abrupt te transformeren. ‘Dit zijn heel slimme mensen. Ze zijn niet stom genoeg om binnen te komen en de asset waar ze miljarden dollars aan besteden overhoop te gooien.’

Cashflow op lange termijn

Ook Amazon was bij de meeting aanwezig in de vorm van Jeff Wilke, CEO van de consumentenzaken bij Amazon. Wanneer een medewerker hem vraagt hoe de financiële strategie er zal uitzien na de overname, kan Wilke nog geen concreet antwoord geven. Hij vertelt wel hoe Amazon zich zal richten op het herinvesteren van winst, en hoe de online retailer zich concentreert op het langetermijnscenario.

‘Jeff Bezos’ [oprichter Amazon, red.] eerste brief naar de aandeelhouders in 1997 bouwde een hoop principes uit voor hoe we denken over de lange termijn versus de korte termijn. En in die brief zegt hij ‘Bij de keuze tussen kwartaalwinst op korte termijn en cashflow op lange termijn die we opnieuw kunnen investeren op slimmen manieren, zullen we de cashflows kiezen, elke keer,’ aldus Wilke.

‘Die strategie werkt vrij goed voor ze, de laatste keer dat ik checkte,’ lacht Mackey. ‘Ze hebben een marktwaarde van ongeveer 460 miljard dollar en zijn op weg om waarschijnlijk het eerste bedrijf in de geschiedenis te worden met een marktwaarde van een biljoen. Dus die strategie werkt. Ik ben heel blij om die strategie aan te nemen.’

De Amazon-filosofie

Tot slot vraagt een medewerker hoe Amazon de supermarktketen verwacht ‘beter’ te maken: wat kan de megacorporation eigenlijk doen voor de organische supermarktketen? Een groot deel van de deal draait om technologie, beaamt Mackey. ‘Zij nemen het voortouw in technologie, en wij staan een beetje achter.’ Het resultaat moet Whole Foods vooruithelpen tot een marktleider in de sector. De supermarktketen worstelde al langer met de online component in het boodschappengebeuren, net zoals vele andere fysieke supermarkt. Met de hulp van online expert Amazon, moet daar verandering in komen.

‘Ik denk dat we zo uiteindelijk naar de voorste bank kunnen verhuizen: van de grappenjas in de klas naar de primus,’ verklaart de CEO. ‘Dat we op lange termijn kunnen plannen, dat we langetermijnswaarde kunnen creëren voor onze klanten, niet meer elk kwartaal onder druk worden gezet en onze cashflow kunnen investeren in customer value – dat is de essentie van de Amazon-filosofie. En dat wordt de essentie van onze filosofie.’

Besluiten doet Mackey met een idealistische noot. ‘Er zijn geen garanties in het leven. Sommige huwelijken eindigen slecht. […] Maar ik denk dat we goed kiezen. Ik heb er vertrouwen in dat dit partnership de wereld zal veranderen. En we zullen er allemaal deel van uitmaken. Hoe cool is dat?’

 

Komt Amazons supermarkt zonder kassa’s naar Europa?


 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here