Coolblue breidt uit naar Wallonië

Coolblue start binnenkort een webwinkel voor Wallonië op. Hiermee probeert het bedrijf zijn positie in België te versterken.

Er wordt al even naar gespeculeerd, maar nu is het nieuws officieel: morgen breidt Coolblue zijn webwinkel uit naar Wallonië. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf rekent al een hele tijd Vlamingen tot zijn klanten. Door uit te breiden naar Franstalig België zet Coolblue een eerste stap richting een grotere expansie.

Tweetalig

Om ook in Wallonië klanten te bedienen, voert Coolblue een hoop werk uit. Maar liefst 60.000 productpagina’s over consumentenelektronica worden omgezet en vertaald. Zo weet De Tijd. Bovendien liet de online winkel eveneens de Blauwdruk vertalen naar het Frans. Deze stijlgids van Coolblue zorgt ervoor dat de merkidentiteit van het bedrijf niet verwatert.

Pieter Zwart, de CEO van Coolblue, zei vorig jaar al dat de webwinkel voor 90 procent klaar was voor een Europese expansie. Volgens hem vormt de meertaligheid het grootste obstakel. Om deze reden heeft Coolblue in de tussentijd een hoop tweetalige medewerkers aangenomen. Het callcenter in Wilrijk bestaat uit tweetalige klantenservicemedewerkers en Coolblue voegde zelfs tweetalige HR-experts aan zijn Belgische personeelsdienst toe.

Stapsgewijs

De Franstalige webpagina’s van Coolblue gaan niet onmiddellijk allemaal live. “We moeten meer dan 50.000 productpagina’s vertalen. Daarom gaan we per productgroep te werk. Morgen gaan de Franstalige pagina’s van computers en toebehoren live. Ten laatste eind dit jaar willen we het volledige assortiment online hebben staan,” vertelt Matthias De Clercq, manager België van Coolblue.

Dat Coolblue zijn productpagina’s naar het Frans vertaalt, wil niet zeggen dat ze onmiddellijk naar Frankrijk gaan uitbreiden. “We hebben geen concrete plannen om naar Frankrijk uit te breiden. Wel is het altijd onze droom geweest om uit te breiden naar andere Europese landen. Nu we eenmaal de oefening hebben gemaakt van onze website te vertalen, is het eenvoudig om dat werk te herhalen voor andere landen,” aldus De Clercq.

Ook zijn er momenteel geen concrete plannen om een winkel te openen in Wallonië. “In de winkel van Zaventem werken tweetalige mensen die klanten eveneens in het Frans kunnen helpen. Bovendien helpen we al sinds vorige week klanten in het Frans verder op sociale media,” vertelt De Clercq.

Installeren

Behalve met een Waalse webshop wil Coolblue zijn positie in België eveneens versterken met een gratis installatiedienst voor wasmachines en ander witgoed. Vorig jaar startte het al een gratis leverdienst in Nederland. Nu voegt het bedrijf hier dus een lever- en installatiedienst voor België aan toe.

Vanuit Zwijndrecht, Gent en Luik zullen lokale bezorgers producten naar klanten brengen en deze installeren. Op deze manier hoopt Coolblue een vertrouwensband met zijn klanten op te bouwen. De oude wasmachines worden door de leveranciers meegenomen en gerecycleerd.

Groei

Coolblue groeide de voorbije jaren erg snel, al blijft de Belgische markt een beetje achter. De omzet van het bedrijf steeg vorig jaar met 55 procent naar 857 miljoen euro voor de totale groep. In Vlaanderen was deze groei echter ‘slechts’ 36 procent. Pieter Zwart hoopt dit jaar een groei van 40 procent te verwezenlijken. Hierdoor zou de totale omzet van Coolblue naar 1,2 miljard euro stijgen.

 

https://www.twinkle.be/nieuws/167667/mysterieus-winkelconcept-moet-paradepaardje-coolblue-worden/


 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business