Online marktplaatsen leiden bezoekers naar internationale retailers
UPS en comScore vroegen vijfduizend shoppers in de VS naar hun digitale winkelgedrag, met de focus op marktplaatsen. Uit het onderzoek blijkt dat Google lang voor iedereen niet meer de start van hun online shopping-proces betekent, en dat het zogenoemde ‘crossborder’-shoppen een handje wordt geholpen door online marktplaatsen.
Lagere prijzen
Inmiddels start 38 procent van de online kopers in de VS zijn zoektocht op een marktplaats. In plaats van een zoekmachine te gebruiken, gaan ze rechtstreeks naar een online marktplaats om hun product daar op te sporen. Dit doen ze vooral om een betere prijs te krijgen of vanwege de lagere verzendkosten en het grote aanbod. Om die redenen koopt 30 procent naar eigen zeggen meer producten op een marktplaats dan op een e-commercesite van een retailer.
Crossborder
De lagere prijs is ook een reden om te kopen bij externe handelaars , ook al bevinden zij zich in het buitenland. Bijna de helft van de online shoppers in het onderzoek zegt over de grens te winkelen, waarvan 32 procent de buitenlandse retailer via een Amerikaanse marktplaats vindt.
‘Wanneer je op een grote marktplaats koopt, weten klanten vaak niet dat ze kopen bij een internationale retailer tot ze bij de checkout komen of wanneer ze de bestelling beginnen te tracken,’ zegt Louis DeJianne, marketingdirecteur bij UPS. ‘Meer concurrentie en meer prijsdruk betekent dat retails moeten begrijpen hoe hun producten kunnen bestaan op een globale markt.’
Amazon is populairst
Amazon komt uit de bus als de populairste marktplaats. Maar liefst 90 procent van degenen die wel eens op een marktplaats koopt, winkelt bij Amazon.com. In 2016 was dit nog 70 procent.
https://www.twinkle.be/nieuws/168096/alibaba-verbaast-investeerders-fikse-groeiverwachting/