De Europese consumentenrechten zijn nog niet voldoende aangepast aan het digitale tijdperk. Dat concludeert de Europese Commissie in een nieuw rapport.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Het rapport moet de basisvormen voor de versterking van het rechtskader voor consumenten en bedrijven, waarbij onder andere gesleuteld wordt aan de sancties bij overtredingen van het consumentenrecht en de rechten bij gratis online diensten.

‘Geen gelijk speelveld’

Op zich hebben Europese consumenten al sterke rechten, aldus het rapport, maar worden die niet altijd gehandhaafd. Bijvoorbeeld bestaan er nog grote verschillen tussen de Europese lidstaten. ‘Bedrijven die het EU-consumentenrecht niet naleven, krijgen niet in iedere lidstaat een even zware sanctie, waardoor consumenten niet overal dezelfde bescherming genieten en er geen gelijk speelveld is voor bedrijven.’

Niet gedigitaliseerd

Daarnaast bracht het rapport aan het licht dat de rechten onvoldoende aangepast zijn aan de digitale wereld. Bijvoorbeeld gaan consumenten die gebruik maken van gratis online diensten, zoals sociale media, wel een contract aan met de dienstverlener, maar genieten ze niet dezelfde rechten op het gebied van precontractuele informatie en het stopzetten van het contract als bij een betaalde dienst. Bovendien is het ook niet altijd duidelijk wanneer consumenten online iets kopen bij een particulier of professionele verkoper, wat eveneens een gevolg heeft voor hun rechten als consument.

Strengere sancties

De Europese Commissie analyseert in de komende maanden hoe de wetgeving kan aangepast worden om onder andere bovenstaande struikelblokken te verhelpen. Zo moeten er strengere sancties komen die in elke lidstaat worden toegepast wanneer het consumentenrecht wordt overtreden, en moet er worden gezorgd dat consumenten op online platformen meer transparantie krijgen omtrent de verkoper. Ook bij online gratis diensten moeten consumenten diezelfde rechten toegekend worden, klinkt het verder. Die diensten worden immers niet betaald met geld, maar met gegevens, aldus de Commissie, en dat betekent dat ook die consumenten recht hebben op dezelfde mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld het afzien van een contract.
Desondanks de vooropgestelde verbeterpunten, reageerde EU-commissaris Vera Jourova positief over het rapport. ‘Nergens anders worden consumenten zo goed beschermd als in Europa. Europese consumenten hebben sterke rechten, zowel in eigen land als in het buitenland. We moeten erop toezien dat deze rechten ook naar behoren kunnen worden gehandhaafd en aangepast zijn aan het digitale tijdperk,’ aldus Jourova.

 

Altijd op de hoogte blijven van het laatste e-commercenieuws? Like Twinkle België op Facebook!

 


 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here