Google lanceert slimme tool om marketingcampagnes te optimaliseren

Google onthulde eerder deze week de Google Attribution: een tool dat machine learning gebruikt om te meten hoe effectief een online marketingcampagne is. De tool brengt data van kanalen en toestellen samen, analyseert de cijfers en geeft een overzicht van de impact.

Zo moet de tool ‘data-driven attribution’ mogelijk maken; het proces van het toeschrijven aan waarde aan bepaalde stappen of factoren in het conversieproces op basis van data. Stel dat je bezoeker via een advertentie naar jouw webshop komt en daar iets koopt, dan kan je ervan uitgaan dat die laatste advertentie een sleutelrol speelde in de conversie, maar is dat wel zo? Het kan bijvoorbeeld ook dat je bezoeker eerder al op een andere manier in contact kwam met je webshop, of dat een bepaalde zoekterm hem op het juiste pad zette. Bij data-driven attribution probeer je te achterhalen welke factoren nu net belangrijk zijn, en ga je die in de verf zetten.

Machine learning

Google zet de Attribution-tool in de markt als een manier om een totaalbeeld te krijgen van alle mogelijke customer journeys in je lopende campagnes. Dankzij integraties met AdWords, Google Analytics, en DoubleClick Search kunnen de cijfers uit elke Google-campagne worden verenigd, en worden de data van verschillende toestellen en kanalen bestudeerd. Ook machine learning speelt een rol, hoewel Google vaag blijft over het precieze effect. Onder andere wordt de technologie gebruikt om unieke conversiepatronen vast te leggen en de stappen van geconverteerde klanten te vergeiljken met niet-geconverteerde bezoekers. Zo moet de tool helpen om je niet alleen data voor te schotelen, maar je ook te adviseren in het toewijzen van waarde.

Gratis en betalend

Eens de tool geactiveerd is, worden rapporten onmiddellijk beschikbaar om bids aan te passen of budget te schuiven tussen verschillende kanalen. Google Attribution is in een beperkte bèta-versie gratis beschikbaar, maar vormt ook een deel van Google’s betalende Analytics 360-suite.

 

 


 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business