Doe-het-zelfketen Gamma test reserveeroptie

Intergamma, het moederberijf van hobbyketen Gamma, test in verschillende van haar vestigingen een reserveermogelijkheid uit.

Bij twintig vestigingen van Gamma en Karwei kunnen klanten sinds kort een product reserveren. Ze hebben vervolgens twee dagen de tijd om het op te pikken. Het gaat om een pilot, die succesvol verloopt. “Klanten vinden het fantastisch.”

Dat zei Lieke Luttmer, e-commerce directeur bij Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei tijdens de aftrap van het nieuwe onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow, op de Nederlandse Nyenrode Business universiteit.

E-commerce bij Intergamma
Luttmer benadrukte dat Intergamma nog geen vier jaar geleden begon met online verkoop, waar inmiddels tientallen miljoenen euro aan jaaromzet aan te danken zijn. Klanten kunnen online orders thuis laten bezorgen of ophalen in de winkels van het concern.

Sinds het voorjaar van 2013 – nog voor de opening van de webwinkels – kunnen klanten de actuele winkelvoorraden van Gamma en Karwei online inzien. “De consument wil vooral ook kunnen checken of een bepaald product in zijn winkel naar keuze voorradig is, voor hij in de wagen stapt”, zei Gamma’s formuledirecteur Ron Kloos daar eerder over.

Reserveren
Om te voorkomen dat een artikel tijdens de autorit alsnog uitverkocht raakt, kunnen klanten van twintig bouwmarkten het nu reserveren. Daarmee gaan ze – anders dan bij afhaalorders – geen overeenkomst annex betaalverplichting aan; ze rekenen pas af in de winkel als ze het gereserveerde item besluiten mee naar huis te nemen.

Luttmer: “Dat aantal van twintig winkels is nog beperkt en we jagen het ook niet te veel aan, omdat de winkels die reserveringen natuurlijk ook moeten leren verwerken. Maar we zien dat klanten het fantastisch vinden, dat het echt meerwaarde biedt. We kijken nu aan de achterkant hoe we dit nog beter voor elkaar kunnen krijgen.”

Dropshipping-orders ophalen
De e-commerce directeur vertelde ook over Intergamma’s inspanningen om meer regie te krijgen in de logistieke keten en de last mile te verbeteren. Het bedrijf maakt veel gebruik van dropshipping (online verkoop uit de voorraad van leveranciers), waardoor samengestelde orders in delen bij de klant arriveren, bezorgd door verschillende partijen met ieder hun eigen werkwijze. “We zijn begonnen met het ophalen van dropshipment-orders, om ze bij ons te bundelen met eventuele andere producten in een order en alles tegelijk bij de klant te bezorgen. Dat is niet van de ene op de andere dag geregeld.”

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business