[Whitepaper] Een goede beveiliging van je cloudinfrastructuur is onontbeerlijk. Het hoeft bovendien niet onnodig veel geld te kosten.

Volgens Adobe wordt er steeds meer geïnvesteerd in online reclame, maar lijken Europese consumenten net minder geëngageerd dan de voorbije jaren.


 

Dat blijkt uit het Data Digital Insights-rapport van Adobe, die zich daarvoor baseerde op analyses van websitebezoeken in Europa en een online bevraging van ruim vijfduizend consumenten. Conclusie: Europeanen zouden minder lang op dezelfde website blijven en op mobiel sneller advertenties wegklikken, waardoor marketeers tegen elkaar opboksen om de aandacht van de consument te winnen. Gelukkig is er wel nog ruimte om te groeien op het vlak van gepersonaliseerde reclame.

Meer investeren, minder ROI

In search advertising, het adverteren in de kantlijn van zoekopdrachten, steeg de cost-per-click of CPC in 2016 maar liefst met 16 procent. Zo geven merken gemiddeld de helft meer uit aan search advertising dan twee jaar geleden, maar neemt het aantal online bezoeken maar met een derde toe. Dat leidt uiteindelijk tot een lagere ROI: merken investeren meer in het online adverteren, maar krijgen er steeds minder voor terug.


Een mogelijke oorzaak die Adobe aanreikt, is de overvloed aan online kanalen en het afnemende engagement van de consument. Europese bezoekers bleven in 2016 gemiddeld 8 seconden minder lang op een website dan het jaar daarvoor, op zowel mobiele als desktopplatformen. Om te vergelijken: in 2015 bedroeg de gemiddelde bezoektijd nog 351 seconden, terwijl dat in 2016 terugliep naar 343.

Mobiel adverteren in de lift

Toenames worden vooral merkbaar op het gebied van mobiel adverteren. Ongeveer de helft van het internetverkeer in Europa komt via een tablet of smartphone, wat ertoe leidt dat merken ook meer investeren in mobiele advertenties. Vorig jaar steeg het aantal mobiele advertentie-impressies met 19 procent. Opnieuw wordt hier een kanttekening geplaatst: de consument haakt op mobiel sneller af.

Zo’n 18 procent van de Europese bezoekers haken namelijk na 5 seconden af wanneer ze een reclamespot te zien krijgen op hun smartphone. Een 63 procent kijkt de reclame wel volledig uit, maat dat is nog steeds veel minder dan op desktop: daar bekijkt maar liefst 80 procent de volledige advertentie.

Kansen in personalisatie

‘Nu de groei van de online doelgroep afneemt, ontstaat er een strijd om de loyaliteit van de consument. Er is sprake van een kloof tussen hoe marketeers zichzelf beoordelen en hoe consumenten aankijken tegen de effectiviteit van marketeers,’ verduidelijkt John Watton, Senior Marketing Director, Adobe EMEA. ‘Er moet dus duidelijk meer gedaan worden om de engagement met de verschillende doelgroepen te verbeteren. De kosten voor het winnen van nieuwe klanten nemen bovendien toe en hierdoor wordt het bieden van de juiste klantbeleving nog belangrijker.’

Er vallen bijvoorbeeld nog kansen te rapen op het gebied van relevante content. Meer dan de helft van de millennials (van 18 tot 34 jaar) zegt dat ze geïnteresseerd zijn in reclame die gebaseerd is op hun voorkeuren en interesses. Zulke gepersonaliseerde advertenties moeten wel op een degelijke manier worden uitgewerkt: op dit moment zegt een derde dat ze gepersonaliseerde reclame niet beter vinden dan generieke.

 

Altijd op de hoogte blijven van het laatste e-commercenieuws? Like Twinkle België op Facebook!

 

9 op 10 Belgen blijft trouw aan reclamefolder

 


 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here