Het cliché gaat dat oudere werknemers niet meer mee kunnen. De applicaties en de toestellen zijn te buitenaards, wat zorgt voor frustratie. Nu blijkt dat jongere werknemers vaker gefrustreerd zijn als het gevolg van de technologie op de werkvloer, dan ouderen. Hoe kan dat?

Advertentie

 
Een bevraging van Ipsos Mori, in opdracht van Dropbox, bevroeg meer dan 4.000 werknemers in Europa en de VS naar hun attitude tegenover technologie, met een verrassende conclusie als gevolg. De resultaten tonen aan dat jongere werknemers meer problemen hebben met de technologie waarmee zo op kantoor worden geconfronteerd.

Jonge stress

Maar een kwart van de ondervraagde vijftigplussers vond applicaties en de toestellen die ze op de werkvloer moeten gebruiken, stresserend. Dat ten opzichte van meer dan een derde van de ondervraagde millennials van 18 tot 34 jaar.
Een vergelijkbaar verschil vond men wanneer gevraagd werd naar de moeite die de werknemers hadden met technologie. Zo’n 37 procent van de jongere respondenten zei geregeld problemen te ondervinden met de verschillende toestellen. Slechts 13 procent van de vijftigplussers ging daarmee akkoord.
[related_article id=”167648″]

Gewenning

Op eerste zicht lijkt de conclusie paradoxaal: mensen die zijn opgegroeid met technologie, lijken er minder mee om te kunnen. Robert Baesman, Director Product Management bij Dropbox, legde uit dat dat niet per se de juiste slotsom is. Millennials zijn eerder gewoon verwend met gebruiksvriendelijke technologie.
“De software die op kantoor wordt gebruikt is historisch gezien nooit dezelfde eenvoud bereikt [als smartphones, sociale netwerken, e.d.]. Dus wanneer millennials op kantoor worden geconfronteerd met een rommelig scala aan technologie dat niet naadloos functioneert, gaat hun stressniveau misschien naar omhoog?” gooit Baesman op. “Voor werknemers die al wat langer werken, was technologie altijd al een work in progress!”
 
Met andere woorden, oudere werknemers hebben doorheen de jaren meer ervaring opgedaan met onintuïtieve technologie; terwijl millennials minder geduld hebben wanneer iets niet naar behoren werkt. Dat uit zich in meer stress en frustratie, vooral wanneer de werknemer niet kan kiezen welke technologie hij of zij gebruikt. Zo is het ook niet verwonderlijk waarom concepten als BYOD en shadow IT de afgelopen jaren steeds meer hun opmars maken.