Uit een jaarlijks rapport blijkt dat Apple op positieve wijze inzet op multiculturaliteit en gendergelijkheid. Behalve in de hogere echelons, waar de blanke man regeert.

Advertentie

 
Apple publiceert jaarlijks zijn rapport rond diversiteit. Het is geen geheim dat voornamelijk mannen hun gading vinden in de technologiebranche, wat vaak de indruk wekt dat het wereldje vrouwonvriendelijk is. Grote bedrijven als Apple, Microsoft en Facebook doen hun best om hun steentje bij te dragen voor een positiever imago. Microsoft en Facebook lieten eerder dit jaar al weten dat bij hen ondertussen geen loonverschil meer bestaat tussen mannen en vrouwen.
 
Met een zekere trots laat Apple vandaag weten dat ook zij de verschillen qua loon in de VS hebben weten wegwerken. Daarnaast bekijken ze nu hun andere afdelingen wereldwijd om ook daar gendergelijkheid aan te brengen. Het nieuws volgt een veranderende aanwervingspolitiek die ervoor zorgt dat Apple de voorbije jaren meer vrouwen in dienst neemt.
 
apple diversiteit aanwerving
 
Ook multiculturaliteit wordt tegenwoordig hoog in het vaandel gedragen. Zo hebben steeds meer werknemers een niet-blanke origine, wat vooral in het voordeel van Aziaten lijkt te spelen. 24 procent van de nieuwe krachten komen uit Azië, 13 procent is zwart en nog eens 13 procent is latino. 46 procent van de nieuwe aanwervingen blijven zo nog steeds blank.
 
Tegenover de hele goednieuwsshow staat echter de bedrijfstop in sterk contrast. Daar neemt de blanke, mannelijke aanwezigheid jaar na jaar opnieuw toe. Vorig jaar was 54 procent een blanke man, terwijl dat het voorbije jaar steeg naar 67 procent. Apple lijkt dus op de goede weg, maar heeft nog flink wat werk voor de boeg om gelijkheid te installeren op de plaatsen waar beslissingen worden genomen.

Advertentie