Yahoo wordt opgeslokt door Verizon. De merknaam verdwijnt en de activiteiten van het bedrijf worden overgenomen door het telecomconcern.

 
Het Amerikaanse Verizon heeft vandaag de overname van Yahoo aangekondigd. De telecomreus telt 4,83 miljard dollar neer voor het noodlijdende bedrijf en zal de activiteiten integreren met Aol, dat vorig jaar al voor 4,4 miljard dollar werd overgenomen.
 
Yahoo telt wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers van zijn online diensten, zoals Flickr en Tumblr. De e-maildienst telt maandelijks zo’n 225 miljoen actieve gebruikers. Die komen binnenkort allemaal onder Verizon terecht. Wellicht interessanter voor de telecomprovider, is Yahoo’s programmatic ad service Brightroll en andere analytics- en advertentiediensten.
 
De aandelen die Yahoo heeft in de Chinese e-commercereus Alibaba en Yahoo Japan maken geen deel uit van de overname. Die blijven onder Yahoo, dat na de overname alleen nog zal functioneren als investeringsbedrijf en een nieuwe naam krijgt.
 
Marissa Mayer, CEO van Yahoo, stelt in een open brief aan haar werkenemers – die ook op Tumblr verscheen – dat de overname het bedrijf schaalvoordeel biedt op mobiel en de deur opent voor nieuwe opportuniteiten. Mayer zal ook na de overname bij het bedrijf in dienst blijven, maar het is nog niet duidelijk in welke rol.
 
De deal moet nu nog worden goedgekeurd door aandeelhouders en regulatoren. Verizon verwacht dat de overname in het eerste kwartaal van 2017 zal worden afgerond. Tot dan verandert er nog niets en zal Yahoo onafhankelijk blijven verder bestaan.