Virtual reality (VR) en augmented reality (AR) verplaatsen zich langzaam voorbij het domein van de hype, en nestelen zich als blijvende evolutie.

Advertentie

Volgens IDC wordt er in 2017 in het totaal meer dan 13 miljard euro uitgegeven op de markt van VR en AR. Het grootste deel daarvan gaat niet naar de ontwikkeling van headsets, maar eerder naar ondersteunende software en diensten. De retailsector wordt daarbij een van de grootste afnemers: zij spenderen dit jaar zo’n 427 miljoen euro aan VR- of AR-toepassingen.

VR wordt serieus genomen

“AR- en VR-brillen krijgen het merendeel van de media-aandacht op dit moment, maar de hardware is maar zo goed als de software en diensten die erop draaien,” zei Tom Mainelli, vicepresident Devices en AR/VR. Hij legt verder uit dat de VR-spellen die nu het populairst zijn, de weg vrijmaken voor andere content zoals applicaties en zakelijke toepassingen. Bedrijven zouden de technologie nu “serieuzer evalueren” dan eerst, terwijl ook de eerste stappen naar app-ontwikkeling in VR en AR worden gezet.

[related_article id=”169091″]

Nog steeds zal de consument opdraaien voor het grootste deel van de wereldwijde uitgaven, met zo’n 5,8 miljard euro in 2017: een toename van maar liefst 130 procent tegenover vorig jaar. De rest van de uitgaven wordt gedragen door de industrie, die de uitgaven van de consumentenmarkt op een veilige afstand opvolgt. Wanneer VR en AR aangenomen wordt door de consument, wordt dan ook verwacht dat de industriële uitgaven zullen toenemen.

Kansen voor retail

Vooral de retailsector zal investeren in de technologie, voorspelt IDC, om producten te ‘showcasen’. Zo kunnen bijvoorbeeld woonprojecten worden getoond die nog niet gebouwd zijn, of kan de klant een nieuwe auto personaliseren door virtueel opties te bekijken. Ook in onze contreien zijn er voorbeelden van retailers die virtuele oorden opzoeken: bol.com lanceerde al een AR-applicatie waarmee klanten virtuele meubels kunnen inpassen in de eigen woning, en Ikea introduceerde onlangs een VR-toepassing om virtueel een eigen keuken-opstelling te testen.

 

Zoals de VR-demo bij Ikea, zijn zulke toepassingen vaak enkel bij de handelaar zelf te ervaren, maar de online variant van de toepassing, waarbij consumenten de producten thuis kunnen bekijken, zou snel aan populariteit moeten winnen. Tegen 2020 is online showcasing zelfs een van de belangrijkste toepassingen van VR en AR, volgens de cijfers. Andere, populaire toepassingen zijn op dat moment productontwikkeling (252 miljoen euro) en industrieel onderhoud (235 miljoen euro).

 

Ikea laat klanten pannenkoeken bakken in virtuele keuken