Business intelligence

Niet veel werknemers van bedrijven die gebruikmaken van artificiële intelligentie, zijn daar ook daadwerkelijk van op de hoogte, volgens een Amerikaans onderzoek. AI blijkt voor meeste ondervraagden een moeilijk definieerbaar concept.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
De adoptie van artificiële intelligentie is onvermijdelijk. Dat blijkt uit een bevraging in opdracht van Narrative Science waarbij 235 respondenten uit verschillende sectoren hun visie gaven over AI. Het merendeel van de ondervraagden zei dat het eigen bedrijf nog niet aan de slag ging met AI, maar dat bleek niet helemaal juist te zijn.

Verwarring

Zo zei ongeveer drie vierde van de ondervraagden – C-niveau, vicepresidenten en managers – dat AI-technologie nog niet werd gebruikt in het eigen bedrijf. Desondanks gaf 88 procent van die groep later in de enquête toch aan concepten te gebruiken die op artificiële intelligentie zijn gebaseerd. Vaak ging het dan om predictive analytics, automatische rapporten, voice recognition, en andere technologieën; allen oplossingen die stoelen op AI.
[related_article id=”167239″]

Te divers

De bevinding staaft de algemene visie op artificiële intelligentie als een moeilijk definieerbare technologie. AI komt in vele vormen, en bedrijven weten vaak niet op welke manier de technologie kan bijdragen in hun eigen specifieke sector. Twintig procent van de ondervraagden zei dat dat gebrek aan duidelijkheid de voornaamste reden vormde om niet in te zetten op artificiële intelligentie.

Populair

Desondanks stijgt de implementatie van AI-technologie in de bedrijfswereld. Vooral predictive analytics speelt een grote rol, volgens het rapport. Meer dan de helft van de ondervraagden zei predictive analytics te gebruiken in het bedrijf. Zo’n 62 procent plant bovendien de implementatie van AI-technologie binnen twee jaar – tenminste als ze de technologie, al dan niet onwetend, niet al gebruiken.