Salesforce beperkt ondersteuning tot handvol toestellen
Vanaf volgend jaar zal de Salesforce de ondersteuning voor hun Salesforce1-app tot enkele toestellen herleiden. De app werkt nu nog op zowel Android als iOS, maar komende winter blijven meeste gebruikers in de kou staan.
Geen ondersteuning
Salesforce zal ten eerste geen technische ondersteuning, bug-oplossingen of andere aanpassingen meer voorzien voor iPhone 5, iPhone 5C, iPad Mini 2, iPad Mini 3 en iPad 4. De Android-gebruikers komen er nog erger vanaf. Salesforce zet de ondersteuning stop voor elk Android-smartphone behalve de Samsung Galaxy S5, S6 en S7, de Samsung Galaxy Note 4 en de Google Nexus 5C en 6P. Qua tablets kunnen alleen de gebruikers met een Samsung Galaxy Note 10.1 en Tab A9.7 nog op ondersteuning rekenen.
Versplintering
De beslissing is allicht te wijten aan de fragmentatie van de Android-markt. Toestellen zijn namelijk uitgerust met een van de zeven Android-versies, waarbij Lollipop en KitKat het vaakst voorkomen. Tel daar opvolger Android Nougat, die deze zomer moet uitkomen, bij op, en je krijgt acht verschillende soorten van hetzelfde besturingssysteem.
Ontwikkelaars kunnen er best voor zorgen dat hun app stabiel draait op een hele resem aan Android-systemen, wat een hoop werk met zich meebrengt. Salesforce geeft aan die aanpak echter de brui, en richt zich in de plaats daarvan op een kleinere groep gebruikers.
Bruikbaar zonder bug
Salesforce plant in oktober 2017 de ondersteuning af te breken, maar verzekert wel dat de Salesforce1-app voorlopig bruikbaar blijft, ook voor gebruikers met een niet-ondersteund toestel. Bugs of andere problemen zullen na de deadline niet meer worden verholpen, tenzij ze ook voorkomen bij de ondersteunde apparaten.