Gisteren werd het Belgian Mobile ID voorgesteld: het Belgische mobiele identificatie-platform in spe. De app verifieert de identiteit van de gebruiker, zonder gebruik te maken van een kaartlezer.

Advertentie

 
De grootbanken Belfius, PNB Paribas Fortis, KBC en ING enerzijds, en telecomoperatoren Orange, Telenet en Proximus anderzijds, slaan de handen in elkaar om mobiele identificatie naar een hoger niveau te tillen. Dit jaar nog wordt een applicatie voorgesteld die toelaat om “aan te melden op websites, een banktransactie te bevestigen of documenten te ondertekenen”.

Digitale portefeuille

Het project zag al in 2013 het daglicht, met het mobiele betaalplatform Sixdots, vernoemd naar de zescijferige pincode waarop de oplossing steunde. De betaaloplossing draaide uit op een sisser, en eind vorig jaar werd uiteindelijk besloten het brandpunt van mobiel betalen naar een digitale identiteit te verschuiven; een strategische beslissing waaruit het Belgian Mobile ID-consortium werd geboren.
[related_article id=”166795″]

Mobiele identiteitskaart

De Belgian Mobile ID-app zorgt ervoor dat gebruikers zich via hun mobiele apparaat kunnen identificeren. Met andere woorden: gevoelige transacties – zoals aankopen, inloggen op overheidswebsites en ondertekenen van officiële documenten – kunnen veilig plaatsvinden op een smartphone of tablet. In een eerste fase zou de authenticatie bovendien steunen op een simpele pincode. Geen revolutionaire ontwikkelingen dus, maar de app zou wel pakweg omslachtige apparaten zoals kaartlezers overbodig kunnen maken.

Lagere drempel

Belgian Mobile ID plant tegen eind 2016 de applicatie op de markt te brengen. Inmiddels hebben verschillende partners interesse getoond om met het collectief in zee te gaan, en ook minister Alexander De Croo uit zijn steun: “Een handige mobiele identificatie-app die bovendien veilig én gebruiksvriendelijk is, zal voor heel wat mensen de drempel verlagen om online toepassingen te gebruiken. Het is cruciaal dat ook overheidstoepassingen zoals Tax-on-web of MyPension via de identificatie-app toegankelijk zijn. Dat zal een belangrijke stap zijn in het gebruiksvriendelijker maken van de digitale dienstverlening van de overheid.”

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here