Belgische consumenten trekken vooral omwille van praktische redenen naar de winkelstraat, volgens een recente bevraging. Snelle levering en zekerheid zijn enkele van de topargumenten.

Advertentie

Hier en nu

Een fysieke winkel blijft volgens de Belg enkele voordelen behouden tegenover de online variant. In het onderzoek van Manhattan Associates werden ruim 500 consumenten ondervraagd over waarom ze toch naar de winkel stappen. Als doorslaggevende argument kwam het gebrek aan wachttijd uit de bus. Heel verrassend is dat niet: hoe snel de levertijd bij een online bestelling ook is, consumenten gaan altijd sneller hun product in handen hebben in een fysieke winkel, dan via een webshop. Maar liefst 54 procent zei dat dat een reden was om naar de winkel te gaan.

Praktisch boven gezellig

Ten tweede is het voelen en zien van het product voor 52 procent van de respondenten belangrijk. Door een product in de winkel aan een inspectie te onderwerpen, zijn consumenten zekerder over hun aankoop. Ze worden gesterkt in hun beslissing door hun eigen zintuigen, en moeten niet vertrouwen op online productfoto’s die mogelijk kunnen misleiden.

Andere redenen om naar de winkel te gaan zijn om simpelweg eens rond te kijken, of om advies te vragen aan het winkelpersoneel.  Frappante caveat daarbij: drie vierde van de Belgische respondenten gaf aan dat ze soms meer van het product afweten dan de medewerker in de winkel. Voor slechts 20 procent was de sociale component, of ‘de gezelligheid’ van de winkelstraat, de grootste reden om offline te winkelen.

‘Zo eenvoudig mogelijk maken’

De traditionele retailer kan inspelen op zulke praktische voordelen, meent Pieter Van den Broecke, managing director van Manhattan Associates in de Benelux en Duitsland. ‘Uit recent marktonderzoek blijkt dat pure webshops afgelopen jaar in België meer omzetgroei hebben gerealiseerd dan fysieke winkels, maar dit betekent niet dat er geen toekomst is voor de fysieke winkels. De wensen en verwachtingen van consumenten zijn voortdurend in ontwikkeling, maar wat vast staat is dat retailers het de klant op alle fronten zo eenvoudig mogelijk moeten maken.’

Ook het omnichannel-aspect mag daarbij niet onderschat worden, wijst de bevraging verder uit. Wanneer een product bijvoorbeeld in de fysieke winkel niet meer op voorraad is, wilt 28 procent dat het product voor hen besteld wordt om het thuis te laten leveren, of eventueel in de winkel af te halen. Zo’n 14 procent kiest ervoor om het product zelf online te bestellen. Als aanvulling van de winkelstraat kunnen meesten de webshop niet meer missen.

 

Amazon opent futuristische winkel zonder kassa’s

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here