‘Duizenden’ namaakartikelen verkocht via bol.com
Volgens React, een Nederlandse organisatie die grote merken vertegenwoordigt in de jacht op namaakartikelen, biedt bol.com maar liefst duizenden namaakartikelen aan. Vooral elektronica-accessoires zoals oortjes, batterijen en oplaadsnoeren zouden populair zijn op het platform. React waarschuwt consumenten voor de artikelen: niet alleen dragen de producten verkeerdelijk de naam van een topmerk, de replica’s kunnen ook gevaarlijk uitpakken voor de klant. De producten worden vaak te weinig getest en worden onderworpen aan minder strenge voorwaarden dan hun legitieme tegenhangers.
‘Kunnen er ook meer zijn’
Hoeveel van de namaakartikelen zijn verkocht, is niet helemaal zeker. ‘Voorzichtigheidshalve ga ik uit van duizenden, maar dit kunnen er ook meer zijn,’ zegt Bjørn Grootswagers van React. ‘Er zitten flink wat rotte appels tussen.’ Onlangs startte de organisaties twintig geschillen op met handelaren, waarbij de verkopers in kwestie werden bevolen om de namaakproducten uit de handel te halen. Zo niet, kregen ze een boete van 450 euro in de bus – per product. Zo’n vijftien van de twintig bedrijven gaven uiteindelijk gehoor aan de eis, maar ook nu nog merkt React geregeld namaakartikelen die op het online platform te koop worden aangeboden.
Geen actieve controle
Bol.com besteedt naar verluid weinig aandacht aan de bestrijding van namaakartikelen. Volgens het Algemeen Dagblad zouden verschillende verkopers hebben verklaard dat er zelden iets wordt gedaan om kwaadwillige handelaars te weigeren en worden vragen van verkopers niet voldoende beantwoord. ‘Met 14.000 verkopers en zo’n 15 miljoen artikelen hebben wij ervoor gekozen om niet iedere verkoper dagelijks actief te controleren op het naleven van onze voorwaarden,’ meldt woordvoerster Marjolein Verkerk van bol.com aan het AD. ‘Meldingen van klanten proberen we zo goed mogelijk op te volgen, maar de kans bestaat dat niet alles ontdekt wordt.’
Wereldwijde strijd
De strijd tegen namaakartikelen woedt op zo goed als elk online platform. Zo maakte eBay laatste bekend dat het een team van experten beschikbaar maakt om namaakartikelen op te sporen, en belandde het Chinese bedrijf Alibaba op de zwarte lijst van de VS omdat ze niet genoeg initiatief namen om namaakartikelen tegen te gaan.