Nieuws

‘Digital first’ verovert top 25 meest waardevolle retailmerken

Amazon voert de lijst aan van ’s werelds meest waardevolle retailmerken. De drie partijen met een ‘digital first’-focus, Amazon, Alibaba en eBay, samen 40 procent van de totale merkwaarde in de top 25.

Marketingbureau WPP publiceert voor de elfde keer zijn BrandZ Most Valuable Global Retail Brands Top 25 (pdf), waarin retailmerken voor een bepaald bedrag gewaardeerd worden. In de top 25 wordt rekening gehouden met de winst die een merk kan neerstrijken, gecombineerd met de inbreng van zo’n 2 miljoen consumenten en B2B-klanten die hun mening deelden over het merk.

Amazon, Alibaba en Home Depot

Amazon voert de lijst aan met 98,9 miljoen dollar, een flinke stijging van 59 procent ten opzichte van vorig jaar. Runner-up is Alibaba, dat met 26 procent daalt in zijn waardering naar 49,3 miljoen dollar. De derde positie wordt ingenomen door Home Depot met 36,4 miljoen dollar, zo’n 32 procent meer dan in 2015.

 

De koplopers van BrandZ Most Valuable Global Retail Brands Top 25. Bron: WPP, 2016

Het derde, zoals WPP dat omschrijft, ‘digital first’ bedrijf is eBay en staat op een tiende plaats. Het merk daalt met 19 procent in zijn waardering naar 11,5 miljoen dollar. Samen met koplopers Amazon en Alibaba, vormt het desalniettemin 40 procent van de totale merkwaarde in de top 25. ‘Het wordt moeilijk om het belang van deze transformatie te overdrijven,’ aldus Roth. Het is nog maar vier jaar geleden dat zo’n e-commercemerk, Amazon, de eerste plaats kon afpakken van Amerikaanse retailgigant Walmart, ‘een merk op immense schaal en meer dan vijftig jaar ervaring’.

Subjectiviteit

De waardering geeft een indicatie van de kracht en rendabiliteit van een merk, maar moet met een korrel zout worden genomen. Bij zulke waarderingen komt een deel subjectiviteit kijken, waardoor grote verschillen optreden tussen de verschillende ranglijsten.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business