Om de aankoop te finaliseren moest LinkedIn een document indienen bij de Amerikaanse SEC. Daaruit blijkt dat Google, Facebook en Salesforce ook kandidaat-kopers waren.

Advertentie

 
In een van de grootste overnames in de tech-wereld ooit nam Microsoft het sociale mediaplatform LinkedIn over. Die laatste moest vorige week een document indienen bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) om de verkoop te laten keuren. Daaruit blijkt dat Microsoft stevige concurrentie had van Google, Facebook, en vooral Salesforce.
 
Dat Salesforce achter het platform aanzat, was bekend. Dat ook Google en Facebook hun oog hadden laten vallen op LinkedIn is dan weer een grotere verrassing. Die laatste twee waren dan nooit echte mededingers naar de hand van duizenden online professionals, Salesforce leek een te duchten concurrent. Salesforce bood naar verluidt ook meer dan Microsoft, maar dat Microsoft een groter bedrag cash wou uitbetalen, gaf uiteindelijk de doorslag.
[related_article id=”167153″]
Daarnaast blijkt uit het document ook dat Microsoft rekening houdt met ‘synergiekosten’, wat betekent dat er hoogstwaarschijnlijk ontslagen zullen vallen aan de LinkedIn-kant. De oprichter van het platform doet dan weer een uitstekende zaak, en hij krijgt waarschijnlijk een nieuwe job in de raad van bestuur van Microsoft.
 
LinkedIn werd vorige maand overgenomen voor een bedrag van 26,2 miljard dollar. Hoewel de deal vele mensen verraste, bleek achteraf dat er een uitgekiende strategie van Microsoft achter de aankoop zat.

Advertentie