[Blog] Wat is een data scientist? Een data protection officer? Een data analyst? Door de opkomst van big data steken nieuwe functieprofielen de kop op. Waarin verschillen ze van elkaar?

Webhandelaars zien het aantal iPhone-gebruikers die geabonneerd zijn op de nieuwsbrief angstvallig snel dalen. Dat kan te maken hebben met de nieuwe versie van iOS, volgens de cijfers van een recente studie.

Advertentie

iPhone’s nieuwe besturingssysteem, iOS 10, maakt het namelijk veel makkelijker om je af te melden. In de mailapplicatie verschijnt boven elke nieuwsbrief een banner: ‘Dit bericht is van een mailinglijst.’ Daaronder prijkt de ‘unsubscribe’-knop, waarmee de gebruiker zich in enkele klikken kan afmelden.

Minder moeite

Marketingbureau Yes Lifecycle Marketing verzamelde data van hun klanten om te kijken hoe groot de impact was van de nieuwe functie. Groot, zo blijkt. Het gemiddelde aantal dagelijkse afmeldingen van iOS-gebruikers steeg 75 procent sinds de lancering van iOS 10 op 13 september.

 

ios_10_8

 

De nieuwe functie zet gebruikers aan om meer nieuwsbrieven te annuleren, volgens de resultaten. Het feit dat ze weinig moeite moeten doen om zich af te melden – niet scrollen, geen andere pagina bezoeken –  speelt daar waarschijnlijk een grote rol in.

Meer engagement?

‘Al bij al stegen de afmeldingen als het resultaat van de ‘gemakkelijke unsubscribe’-functie die in iOS 10 werd geïntroduceerd,’ verduidelijkt marketingspecialist Kyle Henderick. ‘Maar marketers moeten zich ook niet te veel zorgen maken.’ De abonnees die je nu verliest, zijn waarschijnlijk al langer inactief, zegt Henderick. Bovendien zal je minder spam-klachten krijgen, en kan je misschien wel genieten van een hogere engagement-ratio, omdat de abonnees die zich niet afmelden wél geïnteresseerd zijn in je nieuwsbrief.

 

Abonnees die je nieuwsbrief negeren zijn waardevol

 

Advertentie

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here