Het zakelijke chat-programma Slack maakt het nu ook mogelijk om telefoonconferenties te houden. De functionaliteit ging een lange testperiode door en wordt nu voor iedereen beschikbaar.

 
Slack maakt een opmars als zakelijk chatplatform met een twist. Gebruikers kunnen privégesprekken starten, kanalen creëren om in groep te communiceren en gebruikmaken van de verschillende bots op het platform. Nu wordt het ook mogelijk om medewerkers te bellen via Slack.
 
Gebruikers van Slack zullen binnenkort een telefoonhoorn in de hoofding van het gesprek zien verschijnen. Met die knop kunnen ze onmiddellijk een gesprek starten met hun gesprekspartner(s). Betalende gebruikers kunnen een conferentie aangaan met vijftien partners tegelijkertijd, terwijl gebruikers met een gratis versie slechts één teamlid kunnen bellen. De belfunctionaliteit is voorlopig zonder video, hoewel Slack een bijzondere oplossing vond voor het gebrek aan beeld.
slack-bellen
De aanwezigen in het gesprek kunnen emoji’s en subtiele geluidssignalen gebruiken om bijvoorbeeld aan te geven dat ze een opmerking hebben, of om duidelijk te maken dat ze het wel, dan niet eens zijn met de conversatie. Zulke signalen kunnen handig zijn om de woordvoerder niet te onderbreken; geroezemoes wordt zo vermeden.
 
Met de conferentie-functionaliteit kan Slack de strijd aangaan met ingeburgerde communicatieplatformen zoals Skype for Business en Google Hangouts. Als nieuwkomer heeft Slack nog een lange inhaalbeweging voor de boeg, maar het bedrijf is voorlopig op de goede weg; het gebruikersaantal steeg dit jaar met maar liefst 350 procent.