Ecommerce wordt niet meer als een bedreiging gezien, meldt een onderzoek van Unizo. De organisatie polste naar de mening van Belgische handelaars - met én zonder webshop.

Advertentie

Slechts een vierde van de ondervraagde retailers gelooft nog dat e-commerce de eigen, fysieke winkel bedreigt. Meer dan de helft gaat niet akkoord, en 19 procent heeft geen mening over de uitspraak. De positieve attitude blijft niet zonder gevolg, want het aantal handelaars dat online verkoopt, zit in de lift: maar liefst 1 op 2 doet aan e-commerce, tegenover slechts 36 procent in 2015.

Te weinig kennis

Wat weerhoudt die andere helft om een webshop te openen? De belangrijkste reden blijkt veruit een gebrek aan tijd of kennis. Daarnaast zijn er veel handelaren die zeggen dat hun aanbod zich niet leent voor online verkoop. Overige redenen gingen van een te hoge kostprijs tot een te negatieve wetgeving. Desondanks zegt 20 procent van de retailers zonder online verkoopkanaal er wel binnen het jaar mee te beginnen.

Leuren bij de buren

Belgische handelaars die wél met e-commerce bezig zijn, ontdekken ten slotte meer en meer het buitenland. Waar slechts 34 procent in 2014 aan buitenlandse consumenten verkocht, is dat dit jaar gestegen naar bijna 6 op 10 handelaars. De meeste klanten vinden webwinkeliers in onze buurlanden; slechts 1 procent verkoopt weleens buiten Europa.

 

Belgische webshops niet gebruiksvriendelijk genoeg

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here