security

Symantec werkt mee aan een volledig geëncrypteerd internet tegen 2018. Met het Encryption Everywhere-programma wilt het bedrijf van de HTTPS-verbinding een standaard te maken.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
SSL- of TLS-encryptie wordt meestal enkel gebruikt bij webpagina’s waar je gevoelige informatie ingeeft, zoals betalingsgegevens of persoonlijke details. Je kan de extra beveiliging altijd herkennen als de adresbalk “HTTPS” toont in plaats van “HTTP”. Er zijn maar enkele websites die de encryptie gebruiken op elke pagina. Symantec wilt daar verandering in brengen.

Encryptie overal

“Er zijn vandaag bijna een miljard websites, waarvan slechts drie procent geëncrypteerd zijn,” vertelt Roxane Divol, senior vicepresident en algemeen directeur Website Security, “Dat betekent dat cybercriminelen goed kunnen verdienen aan het gebrek aan online veiligheid.” Deze week stelde het securitybedrijf daarom hun Encryption Everywhere-programma voor: een geheel van beveiligingsmaatregelen dat wereldwijd beschikbaar wordt. Onder andere bevat Encryption Everywhere een gratis encryptie-optie, gecombineerd met extra, betalende beveiligingsopties.

Hosting als kanaal

Met het pakket van verschillende modules richt Symantec zich tot hostingdiensten. De toevoeging is wereldwijd beschikbaar bij hostingbedrijven die Symantec-producten aanbieden, en bovendien is er een open API beschikbaar voor de bedrijven die niet aan Symantec verbonden zijn. Nieuwe websites en websites die hun hostingovereenkomst vernieuwen, kunnen op die manier meteen voorzien worden van de gratis basisencryptie. De betalende opties kunnen optioneel worden toegevoegd als upgrades.

Veilig en zichtbaar

Tegen 2018 wilt Symantec op die manier bijdragen aan een 100 procent beveiligd internet, aldus het persbericht. Niet alleen betekent de encryptie meer veiligheid in het webverkeer, maar daarnaast kan de maatregel ook voordelig zijn voor een hogere Google-ranking. In 2014 besloot de internetgrootmacht immers al om HTTPS als criterium te gebruiken in hun zoekalgoritme: websites met SSL- of TSL-encryptie hebben dus een kans om hoger in de zoekranglijst te staan.