Lees jij ooit de algemene voorwaarden bij het installeren van een nieuwe app? De ellenlange teksten zouden niet alleen nodeloos ingewikkeld zijn, maar ook niet rijmen met de Europese privacywetgeving.

Advertentie

 
Uit een studie van de Noorse consumentenbond bleek dat vele apps niet overeenstemden met de Europese wet op privacy. Zo reppen meeste apps, zoals LinkedIn of Facebook, in hun voorwaarden geen woord over de verwijdering van persoonlijke data na een periode van inactiviteit, waardoor gebruikersdata per definitie onbeperkt bij wordt gehouden. In de algemene voorwaarden wordt echter vaak wel gespecificeerd dat data van de gebruikers kan worden verkocht aan andere partijen, iets waar meeste gebruikers zich niet van bewust zijn. De voorwaarden zijn immers te ingewikkeld en te lang om integraal te lezen, volgens de consumentenbond.
 
“Consumenten hebben niet de optie om de tijd terug te draaien en te stoppen met het gebruiken van digitale diensten en apps,” schrijft de organisatie. “Daarom doet de Norwegian Consumer Council een oproep aan app-providers om hun algemene voorwaarden in een gebruiksvriendelijke richting te sturen.”
 
Max Schrems, de Oostenrijkse activist die ook al ten strijde trok tegen Facebook, beaamt dat de bedrijven illegale voorwaarden integreren in de overeenkomsten bij apps. “In Europa zijn voorwaarden erg gelimiteerd en veel van de voorwaarden zijn duidelijk ongeldig volgens de Europese databescherming en consumentenwetgeving,” klinkt het. Dat schrijft CIO.com.
 
Naar aanleiding van de studie organiseert de consumentenbond een online actie. Om onder andere de lengte van de voorwaarden te hekelen, lezen ze de voorwaarden van 33 apps in één ruk voor: ongeveer de hoeveelheid die een gemiddelde Noorse gebruiker zou moeten lezen om op de hoogte te zijn van de voorwaarden van alle apps op zijn of haar toestel. De titanenarbeid wordt gefilmd en live uitgezonden.

Advertentie