Albert Heijn kan rekenen op ontevredenheid bij hun franchisers, meldt Distrifood. Uit een brief van de Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR) blijkt dat er wordt gedreigd met een dagvaarding.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Het conflict wordt veroorzaakt door de e-commercestrategie van Albert Heijn, al sinds 2013 een heikel punt voor franchisenemers. Zij vinden immers dat het moederbedrijf concurreert met de eigen fysieke winkels. Zo wordt er al jaren een sterke nadruk gelegd op de online activiteiten, met meer aandacht voor afzonderlijke afhaalpunten, logistieke centra, en een sterke online groei. De franchisers vinden dat zij hierdoor een oneerlijke achterstand oplopen.

 

Daarom worden nu de voorbereidingen getroffen voor een dagvaarding, blijkt uit een brief van de franchise-vereniging – al is een rechtszaak niet zeker. “Zolang er geen akkoord is over e-commerce, zijn wij vanzelfsprekend niet gelukkig met de gang van zaken,” legt directeur Ton Croiset van Uchelen uit. “Dan moet je je op een bepaald moment voorbereiden op nieuwe stappen, maar dat wil niet zeggen dat er ook een dagvaarding komt.”

 

Op dit moment loopt er nog een andere rechtszaak tussen met Albert Heijn en de franchisenemers. Het gaat onder andere over onverdeelde marges en online omzet. Franchisenemers betalen elk jaar de logistieke en distributiekosten aan AH; een geschatte som die hoger ligt dan de reële kosten. Het verschil zou het jaar daarop teruggestort moeten worden door AH, maar dat gebeurde de afgelopen jaren niet meer. Volgens het moederbedrijf is dat te wijten aan een negatieve onverdeelde marge, maar dat wordt in twijfel getrokken door de franchisenemers.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here