Tablets brengen steeds minder op. Gebruikers zijn niet meer bereid om een keuze maken tussen tablet en pc, en opteren voor een compromis: de hybride tablet. Fabrikanten zullen snel volgen, zegt een voorspelling van IDC.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
De tablet is niet verzekerd van een rooskleurige toekomst. Verkoop van tablets wereldwijd wordt verwacht dit jaar met 5,9 procent te dalen, volgens de voorspelling van IDC. Als er de volgende jaren op de algemene markt een positieve groei merkbaar wordt, is dat bovendien niet per se te danken aan een herstel van de tablet, maar aan de populariteit van de hybride-variant.
 
“Iedereen in de sector is er zich van bewust dat traditionele pc’s zoals desktops en notebooks vervangen kunnen worden door hybride tablets. Daarom zien we dit jaar de lancering van een hoop nieuwe producten,” aldus Jean Philippe Bouchard, Research Director Tablets. Behalve Microsoft en Apple, komen namelijk ook spelers als Alcatel en Huawei uit met hybride tablets.
 
IDC ziet in die verschuiving potentieel twee bijkomende evoluties opdoemen. Ten eerste zal de vraag naar grotere schermen – vanaf 9” – groeien. Daarnaast wordt voorspeld dat Microsoft marktaandeel van andere platformen zoals Android zal afsnoepen.
 
In 2015 kon de hybride tablet veroverde 8 procent van de tabletmarkt. Tegen 2020 zou dat al 30 procent kunnen zijn, waarvan Microsoft verwacht wordt een marktaandeel van 54 procent te hebben. De softwaregigant zal echter op zijn hoede moeten zijn voor de traditionele smartphone-leveranciers. Volgens Bouchard is hun ervaring met het mobiele ecosysteem een flink voordeel, en zullen ze strijden om het nieuwe segment te veroveren.